Ik ben erg moe door het gebruik van Venlafaxine. (antidepressiva) Hoe kan ik mezelf tijdens gebruik van de medicijnen fit maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
32K

Het beste antwoord

Een goede balans tussen inspanning en rust is belangrijk, genoeg slapen is belangrijk, en genoeg activiteit (incl. sporten) is belangrijk, omdat dingen ondernemen ook weer voor energie zorgen.

De vraag is of je vooral moe bent door een nog aanwezige depressie, of door de medicatie.

Depressie zorgt voor vermoeidheid. Als door medicatie de depressie opklaart, zullen ook symptomen als moeheid, geen energie hebben, lusteloos zijn etc., verminderen. Gebeurt dat niet, dan moet mogelijk de behandeling aangepast worden. Let wel: dit zijn dingen die je ALTIJD moet overleggen met je behandelend arts. Ik schets slechts algemene mogelijkheden. Als de behandeling aangepast moet worden omdat iemand ondanks adequate behandeling met antidepressiva niet opknapt na verloop van tijd, kun je denken aan het aanpassen van de dosering, aan het proberen van een ander middel, of aan het toevoegen van een andere behandeling. In het laatste geval denk je meer aan psychotherapie, bijvoorbeeld in de vorm van cognitieve gedragstherapie of interpersoonlijke psychotherapie, beide goed gedocumenteerd bij depressieve stoornissen.

Als de medicatie wél aanslaat, is het algemene advies om nog zes maanden door te behandelen met antidepressiva. Na die tijd kan meestal worden afgebouwd zonder dat de klachten terugkeren. In sommige gevallen, bijvoorbeeld als iemand meer dan drie depressieve episodes heeft gehad in het verleden, wordt soms langdurig behandeld met antidepressiva. Dus als de medicatie werkt, maar je hebt last van vervelende bijwerkingen, dan is één vraag die je kunt bespreken met je arts, de vraag of het nog altijd nodig is om het middel te blijven gebruiken, en zo ja, hoe lang dan nog. Na afbouwen verdwijnen de bijwerkingen, en dat betekent ook dat veel mensen zich weer fitter en helderder gaan voelen.

De conclusie kan ook zijn dat het middel werkt en er geen sprake meer is van een depressie, maar dat het nodig zal zijn om langdurig gebruik te blijven maken van antidepressiva. Dan zul je ook langdurig last kunnen blijven houden van deze bijwerking. Een optie is dan om een ánder middel te proberen uit dezelfde groep, of om op een andere manier de medicatie aan te gaan passen, bijvoorbeeld door een ander middel toe te voegen dat de alertheid verhoogt. Vooral in het laatste geval kom je m.i. echt op het vakgebied van de psychiater, dus dat vind ik ook echt iets om met je arts te bespreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De beste manier om fitter te worden, of je nu medicijnen slikt of niet, is door regelmatig lichaamsbeweging te nemen. Ga iedere dag een flink stuk wandelen en/of fietsen, of ga regelmatig zwemmen. Dit zijn goede manieren om je zowel geestelijk als lichamelijk lekker te voelen.

Ook yoga is een prettige vorm van lichaamsbeweging waardoor je fitter wordt en je je geestelijk al snel een stuk beter zal voelen.

Maar wat jij prettig vindt, dat is heel persoonlijk. Als je niet van wandelen, fietsen of zwemmen houdt, zou je bijvoorbeeld ook een abonnement op de sportschool kunnen nemen. Daar kun je een geheel op jouw conditie afgestemd trainingsprogramma krijgen.

Ook dansen is lekker voor lichaam en geest. Neem een abonnement op de dansschool of ga regelmatig swingen in de discotheek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ook moe wordt door dit medicijn en door slaap ritme verstoring.
zou je het kunnen aanvullen met melatonine ?
wat je ook kan vragen is of valdoxan en beter middel voor je zou zijn ?
ik voel me er stukken beter door
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik slaap wel goed. Maar ik word totaal niet fit wakker. Ik sport 3 a 4 keer per week. (krachttraining) Maar word niet fit. Melatonine neem ik 1,5 mg en soms 3 voor het slapen gaan.
capthavoc
12 jaar geleden
ik denk dat je toch wel eens een balletje kan opgooien over Valdoxan bij de arts of psychiater
Het is echt soms een zoeken naar het juiste middel dat bij je past dat is heel persoonlijk
heb meerdere geprobeerd zelfs ritalin
valdoxan is duidelijk het mijne tot nu toe
misschien heb je mazzel ermee
let wel het kost je echt 2 weken om er op ingesteld te raken