Hoe geraakt men van bromazepam af ?

Neem dit reeds jaren op aanraden van huisarts als slaapmiddel i.p.v. maanden zoals aangeraden in de bijsluiter. Ondervind hiervan geen effect meer en zou willen overschakelen op iets natuurlijks.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stop in elk geval niet in 1 keer! Ik moest abrupt stoppen met een benzodiazepine, ik sliep niet meer, ik werd misselijk en moest braken, was onrustig, lag te trillen hartkloppingen. Ik voelde me net een junk!

Het beste antwoord

Geef bij je huisarts aan dat je wil stoppen. Dit gaag het beste met diazepam. In principe heeft dit dezelfde werking als bromazepam alleen werkt het langer. Je neemt dan minder vaak wat in wat langer werkzaam blijft, dit maakt het stoppen makkelijker. Vraag je arts een afbouwschema. Ik kan het ook wel voor je neertypen maar beter weet je huisarts waar je mee bezig bent en kan hij je daarin begeleiden.
Als je afgebouwd bent kun je overstappen op iets natuurlijks Ls je dat nog nodig hebt. Warme melk, melatonine, lavendelgeuren, valeriaan, of een middel van dokter vogel, verkrijgbaar bij het kruidvat.
Vraag eerst de dokter om diazepam lm af te bouwrn. Diazepam staat ook bekend om mee af te bouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je moet het langzaam afbouwen, in drie maanden tijd: http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Bromazepam.aspx?mId=10704&rId=676

Maak een afspraak met je huisarts en bespreek hoe het afbouwen in zijn werk gaat. Dit soort dingen vraag je niet op een forum. Als je geen vertrouwen hebt in je huisarts omdat hij/zij het zolang heeft voorgeschreven (dat lees ik tussen de regels door) moet je op zoek gaan naar een andere maar misschien kun je eerst vragen waarom dit zolang is voorgeschreven?

Vaak gaat het om een combinatie met een antidepressiva waarbij je de bromazepam gaat afbouwen als die antidepressiva goed gaat werken maar misschien gebruik je dat helemaal niet en is dat de reden van het lange slikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ik zomaar met dit medicijn stoppen?

Als u dit middel slechts enkele dagen achter elkaar heeft gebruikt, kunt u in één keer stoppen. Er treden dan in het algemeen geen ontwenningsverschijnselen op.

Heeft u het langere tijd gebruikt? Dan is de volgende informatie voor u belangrijk.
•Na een aantal weken tot maanden gebruik kunt u gewend zijn geraakt aan het gevoel dat dit middel u geeft. U durft dan bijvoorbeeld alleen nog met het middel de deur uit. Mocht u dit merken, neem dan contact op met uw arts voor een advies over het afbouwen van het gebruik.
•Na een gebruik van enkele weken tot maanden moet u langzaam afbouwen. Bij plotseling stoppen heeft u kans dat binnen enkele dagen ontwenningsverschijnselen ontstaan. Bijvoorbeeld hartkloppingen, slapeloosheid, angst, prikkelbaarheid, een gejaagd gevoel, spierkrampen, trillen en overgevoeligheid voor licht, geluid en aanraking.
•Deze ontwenningsverschijnselen zijn moeilijk te onderscheiden van angst- en spanningklachten. Het lijkt dan alsof de klachten waar u dit medicijn oorspronkelijk voor kreeg terugkomen. Start dan niet opnieuw met het middel, maar probeer op een andere manier van uw klachten af te komen. U heeft anders kans in een vicieuze cirkel terecht te komen.
•Als u de dosis gedurende enkele weken tot maanden verlaagt, heeft u geen of minder last van ontwenningsverschijnselen. Vraag uw arts of apotheker om advies over een goed afbouwschema. Soms kunt u beter eerst overstappen op een ander kalmeringsmiddel, waar makkelijker mee is af te bouwen.

Vergeet niet met de huisarts te overleggen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wilt wijzigen praat er dan met huisarts over.
Op www.tandor.infoteur.nl kun je een kruidenrecept vinden voor slapeloosheid dat goed werkt.