Microgynon 20 als extra pil gebruiken terwijl ik microgynon 50 slik?

Ik heb laatst een foutje gemaakt met de pil, daardoor kom ik een pil tekort in mijn strip. Aangezien ik graag mijn strip heel laat (microgynon 50) had ik het idee om één pil uit de strip van microgynon 20 te nemen. Nu is mijn vraag, kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Ik zou even morgen met je huisarts bellen om te vragen of dit kan. Wat ik weet is dan pil 20 lichter is dan 50. Weet niet of het kwaad kan mij lijkt het niet. Ik snap dat he geen nieuwe strip wilt open maken. Is het geen optie om de laatste pil weg te laten? Dan wordt je een dag eerder ongesteld. Kijk anders even hier op voor uitgebreide info over de samenstellingen

http://www.consumed.nl/medicijnen/1770/Microgynon_50%C2%AE

http://www.consumed.nl/medicijnen/7045/Microgynon_20%C2%AE_
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom je dat wil doen. Je kunt wel iets anders doen:

Gewoon 1 dag eerder stoppen met deze strip, dan ben je dus wel 1 dag eerder ongesteld en begin je een dag eerder met je volgende strip.

Of je slikt de volgende strip gewoon een maand door en ja je kunt gewoon doorslikken en dan word je deze keer dus niet ongesteld. Wel is het dan weer zo dat als je normaal op dinsdag met een nieuwe strip begint dat nu op maandag moet doen.

Hoe kom je aan die microgynon 20 strip eigenlijk? Als je die nog hebt liggen kun je die ook als laatste pil gebruiken dus ja dat kan. Dan dus je stopweek en dan weer met die 50 verder gaan, dan blijf je in hetzelfde patroon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ik gewoon een stopweek wil houden en mn laatste pil gewoon weer op de vrijdag wil slikken :) maar bedankt!
of dat kan weet ik niet maar als je nu een pil te kort komt word je dus 1 dag eerder ongesteld, weet niet of dat een ramp is maar goed, je kunt toch je nieuwe strip op de dag starten dat je hem normaal ook zou starten, of je nou 6, 7 of 8 dagen geen pil neemt tijdens de stop maakt niet zoveel uit. De pil is in ieder geval effectief als er 14 dagen een dosis is ingenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kán. Microgynon 20 is niet minder veilig dan 30 of 50. Maar als jij 50 gebruikt, neem ik aan dat daar wel een reden voor is. Waarschijnlijk kreeg je doorbraakbloedingen van de lager gedoseerde pillen, of gebruik je nog andere medicatie waarbij een lichtere pil niet veilig is.

Wanneer het alleen maar ging om doorbraakbloedingen, is een lichtere pil niet minder veilig. Je hebt een wat grotere kans op een doorbraakbloeding (hoewel dat met één pil waarschijnlijk wel meevalt) maar dat betekent niet dat je niet beschermd bent. Als je medicatie gebruikt waarbij een lichtere pil niet veilig is, of een andere heel specifieke reden waarom jij zo'n zware pil slikt, dan zou ik niet gaan gokken ermee. In dat geval kun je beter een extra strip openen, of je stopweek een dag naar voren halen.

Bij de suggestie uit een ander antwoord dat je ook een stopweek van 8 dagen kunt houden, ontbreekt de belangrijke informatie dat je dan wel de eerste zeven dagen na het beginnen met de nieuwe strip, ook condooms moet gebruiken bij het vrijen. Een kortere stopweek kan altijd, maar een stopweek die langer duurt dan zeven dagen, heeft exact hetzelfde effect en dus hetzelfde risico als een pil vergeten in de eerste week van de strip. Maar dat zou je natuurlijk ook nog kunnen doen: blijkbaar houd je altijd na elke strip een stopweek, en misschien wil je dan je vaste schema aanhouden. Als dat zo is, kun je er dus voor kiezen om een langere stopweek te houden en in de eerste week daarna condooms te gebruiken. Een alternatief als je je stopweek op dezelfde dagen wilt houden, is om een stopweek van één dag te houden aan het einde van je strip, en daarna meteen de volgende strip door te slikken. Je hebt dan kans dat je eventueel een doorbraakbloeding krijgt, maar je bent wel gewoon beschermd.

Als je er niet om geeft op welke dag precies je stopweek is, kun je ook gewoon je stopweek wat eerder houden. Als je niet in de afgelopen week de pil vergeten bent maar het komt door een eerdere telfout, maakt dat niet uit. Je moet dan dus wel na maximaal zeven dagen weer aan je nieuwe strip beginnen. Je kunt ook de hele stopweek overslaan en direct aan je volgende strip beginnen.

Je kunt trouwens niet - voor het geval iemand dat zou suggereren - tweemaal microgynon 20 nemen in de veronderstelling dat dit "bijna net zoveel" is als microgynon 50. Dat zou wel gelden voor de oestrogene stof die erin zit, maar niet voor de progestagene: daar zou je dan teveel van binnenkrijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm hartstikke bedankt! dus als ik gewoon één microgynon 20 neem dan is die gewoon veilig? ik slik hem inderdaad vanwege doorbraakbloedingen. Na het slikken van een 20 hou ik dan een stopweek en ga daarna verder met een hele strip van 50 en stop dan weer op de vrijdag. Zoals ik dat altijd deed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan. Doorbraakbloedingen zijn vervelend, maar het betekent niet dat je niet beschermd bent tegen zwangerschap. En als je de lichtere pil neemt om daarna je stopweek te houden, dan maakt het ook niet uit dat je daarmee een hoger risico hebt op doorbraakbloedingen: een onttrekkingsbloeding verwacht je natuurlijk sowieso al in je stopweek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het is dus wel gewoon veilig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe wel, maar ik weet niet wat de reden is dat jij een zwaardere pil gebruikt. Normaal gesproken geldt: een lichtere pil vergroot het risico op doorbraakbloedingen, maar is niet minder veilig. Laat ik het zo zeggen: ik zou het zo doen. Maar iemand anders zo'n advies geven op een forum, vind ik een ander verhaal. Theoretisch gezien kan het, maar het verstandigste is om het na te vragen bij je apotheker. Die weet veel beter wat de precieze werking van de verschillende pillen is, en of er nog een specifieke werking te verwachten valt als je één keer een wat lagere dosering neemt. Want hoewel dus microgynon 20 niet minder veilig is dan 50, is er natuurlijk geen onderzoek gedaan naar de precieze werking van een lichtere pil die eenmalig genomen wordt door iemand die normaal een zwaardere gebruikt. Ik verwacht daar geen specifieke werking, maar vraag het je apotheker, want die kan dat veel beter voorspellen en beredeneren. Maar als je per se je strip heel wil houden, is het dan geen idee om ofwel door te slikken, of een 'extra' stip los te houden voor als je een keer een extra pil nodig hebt omdat je hem laat vallen of omdat je moet overgeven ofzo? Want anders heb je ook elke keer dat er wat is, dit probleem. Als je één strip apart houdt voor 'akkefietjes', hoef je daar een volgende keer helemaal niet over na te denken.