heeft tantum nadelen op de lange termijn?

hierbij bedoel ik niet al die mogelijke bijwerkingen die in de bijsluiter staan maar de effecten op de spieren op de pezen.

dat je pezen bijvoorbeeld wel sneller maar minder goed en dus in de toekomst sneller geblesseerd raken.
of dat het enkel de pijn wegneemt waardoor je de spier weer te vroeg weer kan gaan belasten waardoor het uiteindelijk alleen erger word?

of iets anders in die trend natuurlijk.

en zo ja, is er iets tegen verrekking en/of overbelasting dat mischien wel minder sterk is maar geen nadelen heeft op de lange termijn.

heb ovegerens nog geen problemen er mee gehad, maar wil het gewoon zeker weten, heb liever pijn als extra blessures in de toekomst.

alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Bedoel je die Tantum creme, waarvan men zegt dat het goed is voor je spieren bij overbelasting?
En bij kneuzingen enzo.

Nee dat heeft geen nadelig effect op je spieren op de lange termijn.
Nog sterker: het heeft zelfs nauwelijks of geen effect op je spieren.
Die creme die komt echt niet verder dan je huid, en dan nog alleen de bovenste laag.
Het verwarmt een beetje, waardoor je wat van de pijn afgeleid wordt.

Maar het doet niet veel.

Werking
De effectiviteit van benzydamine in een crème is gering. Het zou de ontsteking tegengaan, waardoor de roodheid, zwelling en pijn verminderen. Het is echter nooit goed aangetoond dat het middel ook echt werkt. Het effect op de pijn begint binnen een half uur. De roodheid en zwelling kunnen na een aantal dagen tot een week minder worden. De werking houdt enkele uren aan.

http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Tantum.aspx?mId=10704&rId=1324

Toegevoegd na 3 minuten:
Gewrichtspijn en spierpijn zijn zo ontzettend persoonlijk.
En er zijn ook zo veel soorten spierpijn.

Bij spierpijn na het sporten kun je het volgende doen.

• Niet te lang blijven staan als je pijn in de benen en de rug heeft.
[ wel in beweging blijven ]

• Warmte, bijvoorbeeld in de vorm van een kompres of een warm bad, geeft vaak verlichting. [ vandaar ook het effect van die warmte-cremes - die dus net zo goed van een goedkoop huismerk kunnen zijn ]

• Met massage kun je de doorbloeding in de pijnlijke spier verbeteren, waardoor de pijn en de stijfheid sneller afnemen.
[ vandaar ook het effect van die cremes, die je er vaak langdurig in moet masseren en smeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tantum geeft een korte termijn verlichting. Als je geluk hebt. Het is geen geneesmiddel en heeft geen langtermijngevolgen.
Als je dus even pijn hebt en Tantum help, zou ik zeggen: smeren!
Heb je steeds last van dezelfde plek even een bezoek brengen aan je huisarts. Hij\zij kan je aan een langetermijn oplossing helpen. En helpen zoeken naar de oorzaak.