zijn sommige vaccins homeopathisch?

sommige vaccins voor een bepaalde ziekte krijg je toch een klein beetje van die ziekte zodat je antistoffen kan maken. dit is toch ook soort homeopathisch

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee dat is niet homeopathisch, in een vaccin kan je de werkzame stoffen terug vinden, in een homeopathisch middel niet

Een homeopathisch middels wordt als volgt gemaakt:
je neemt 1 druppel van de werkzame stof (oertinctuur) en die vermeng je met 100 druppels water (of ander verdunningsmiddel). Van dit mengsel neem je weer een druppel en die vermeng je wederom met 100 druppels water enzovoort.
Hoe vaker er wordt verdund hoe hoger de potentie. De verdunning is zo hevig dat er in het eind product geen molecuul meer van de werkzame stof terug te vinden is. Men gaat uit van de herinnering van het water dat in aanraking is gekomen met de werkzame stof.

bron homeopathie.nl klikken op veelgestelde vragen en dan waaruit bestaan homeopathische geneesmiddelen

in de uitzending van keuringsdienst van waarde legt een leraar aan de school voor homeopathie precies uit hoe een homeopathisch middel wordt gemaakt.

Overigens wordt er veel verkocht onder de noemer homeopathisch maar kijk goed naar het ingredientenlijstje, Calendulamelk van VSM bijvoorbeeld, bevat 10% oertinctuur, is dus niet homeopathisch maar natuurlijk. Op die manier lift homeopathie mee op het succes van natuurgeneesmiddelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je hebt het net niet helemaal begrepen.

In de homeopathie echter gaat het om ZO kleine hoeveelheden, dat er van (veronderstelde) 'werkzame' stoffen geen enkele sprake is. Bovendien gaat het om stoffen die de (symptomen van) de ziekte nabootsen, en zo een immuunreactie zouden moeten oproepen. Daar is echter ondanks uitvoerig onderzoek in de praktijk nog nooit iets van gebleken.

Met inenten gebeurt echter iets heel anders. Daar worden grote hoeveelheden (geen eindeloze verdunningen) van een ziekteverwekker ingebracht. Deze ziekteverwekker echter is dermate verzwakt, dat ze ons niet meer kan ziek maken. Het lichaam echter gaat WEL antistoffen maken tegen deze vijand, die een eventuele volgende besmetting veel onschadelijker maken doordat het lichaam heeft 'geleerd' zich tegen deze vijand te verweren. Zie het maar als weten hoe je jezelf moet verdedigen tegen een aanvaller nadat je goed hebt kunnen oefenen op poppen en echte mensen die je niet echt kwaad willen doen.

Doordat homeopathie de INDRUK wekt een beetje op die manier te werk te gaan, klinkt het verhaal plausibel en zijn er altijd mensen bereid er in te geloven. En juist dat geloof triggert het placebo-effect, dat zowel in reguliere als alternatieve geneeskunde een grote rol speelt bij de genezing en het succes van de behandeling. Helaas laat het zich (vooralsnog) slecht of zelfs helemaal niet sturen.
In de praktijk echter gebeurt er niets dat er op lijkt, omdat er geen sprake is van het actief opbouwen van lichamelijke afweer / weerstand / immuniteit.

Het grote verschil is dus dat er bij vaccinatie sprake is van actieve opbouw van immuniteit, met aantoonbare werkzame stoffen die aantoonbare antistoffen opbouwen. Bij homepathie is er geen sprake van werkzame stof, en ook niet van aantoonbare antistoffen. De enige werking die ooit aangetoond is, is die van het placebo-effect, dat echter niet alleen bij homeopatische behandelingen optreedt. Dat kan een positief effect hebben op met name auto-immuun-ziektes die een grillig verloop kennen en sterk afhankelijk zijn van stress / geestelijke gesteldheid. Ze hebben echter nul komma nul effect tegen besmettelijke virusziekten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vraag me toch af hoe het kan dat homeopatische middelen bij dieren wel zeker een effect hebben. Deze wezens kunnen immers niet denken 'goh, nu heb ik dit middel binnengekregen, dus nu moet het beter worden'?
Cryofiel
12 jaar geleden
+ voor Marleen. Herbalrebel, wat jij noemt is een vaak geuite misvatting. Homeopathie bij dieren werkt beter naarmate het dier socialer is. Zo zal homeopathie bij een hond (een echt sociaal roedeldier) goed werken, en bij een goudvis juist nauwelijks iets doen. De homeopathische behandeling van een huisdier werkt via het baasje. Het baasje heeft bepaalde verwachtingen van de behandeling. Het baasje laat tijdens de behandeling aan het dier merken dat die behandeling iets goeds is. Vervolgens laat het baasje continu de verwachtingen blijken: het baasje verwacht dat de klachten afnemen. En zie: juist sociale dieren reageren op de verwachtingen van het baasje. Net als in alle andere gevallen, maar dat vergeten we nu voor het gemak even. Op die manier wordt de hond écht beter, en wordt het genezende effect nog wat extra aangezet door het gelovige baasje, dat immers alleen de positieve effecten ziet en de dingen die net niet genezen vergeet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Cryo ; je was me voor.
Het is inderdaad bekend dat het placebo-effect ' by proxy' zeer goed werkt bij baby's, kinderen en dieren. en DUS lijkt homeopathie dat soms ook een beetje te doen. En dat is dan weer verdeeld over de gevolgen van het verzorgen/de aandacht, het vanzelf verdwijnen van milde klachten, het voldoen aan verwachtingen en de waarneming van de verzorger. Voor het echt werken van het medicijn in kwestie ontbreken alle aanwijzingen.
En natuurlijk wordt ook hier homeopathie regelmatig verward met fytotherapie (werkzame plantaardige middelen), die WEL werkt. Ook een factor die de homepathie-mythe in stand houdt. (Er zijn zelfs mensen die denken dat het het zelfde is).