Is er voor euthanasie van een patient een toestemmingsverklaring vd patient zelf nodig? Een verpleger vertelde me dat vandaag, maar het lijkt me sterk

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

natuurlijk is die nodig, anders wordt het nog wel eens moord genoemd, het is wel zo dat bij vegraande ziekte en de patient zelf niks meer kan (echt niet) de familie mag beslissen er een einde aan te maken (als in medicaties stoppen) veel mensen die aan het begin van een erge ziekte staan maken al een euthanasie verklaring die dan later in werking kan worden gesteld.

Toegevoegd na 14 seconden:
vergaande*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euthanasie kan en mag alleen maar een beslissing van de patiënt zelf zijn. Hier is dus absoluut een verklaring en nadrukkelijke, herhaalde vraag van de patiënt voor nodig. De patiënt moet ook aan de tweede arts die volgens de wet verplicht naar het verzoek moet kijken, nadrukkelijk die wens aangeven. Dat is ook precies de reden dat de meeste artsen huiverig zijn als het gaat om over gaan tot euthanasie van een patiënt die dementerend is. Hier is opnieuw alleen sprake van als de patiënt zelf ooit een verklaring heeft getekend waarin duidelijk is aangegeven wanneer hij zou willen dat er euthanasie wordt toegepast. Maar omdat je nu eenmaal nooit weet of wat iemand vantevoren heeft vastgelegd, ook in het nu zijn wens zou zijn, is dat moeilijk. In de wet zou er wel ruimte voor kunnen zijn, maar in de praktijk willen en doen artsen dit niet of nauwelijks.

Het hierboven genoemde "stoppen met behandelen" op initiatief van de familie, is absoluut géén euthanasie. Je zou het "passieve euthanasie" kunnen noemen als je dat graag wilt, maar feit blijft dat het stopzetten van een levensreddende of levensrekkende behandeling NIET valt onder het wetsartikel dat gaat over euthanasie. Euthanasie is het op verzoek actieve toedienen van een middel dat tot doel heeft om de patiënt te doen overlijden. Hulp bij zelfdoding is daaraan verwant, alleen hier dient niet de arts het middel toe, maar neemt de patiënt zelf een drankje in dat door de arts wordt aangereikt nadat het speciaal door de apotheker bereid is. In beide gevallen blijft de arts aanwezig om in te kunnen grijpen als dat nodig is, (als bijvoorbeeld de dood niet snel intreedt na het innemen van de drank) het overlijden vast te stellen, en de nabestaanden te steunen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een zware operatie, zal de chirurg de patient vragen of hij gereanimeerd wil worden. Tenslotte zal euthanasie nooit op de operatietafel plaatsvinden, omdat dat de naam van het ziekenhuis besmeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een anti-reanimatie verklaring heeft niets met euthanasie te maken hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor Dounja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat weet ik maar de zaken zijn voor mij wel verwant. Ik vroeg de mij operende chirurg of hij mij op de een of andere kon laten gaan, als de ernstige operatie zou mislukken. Dat wild hij niet om genoemde redenen. Hij zei mij, dat ik na afloop wel bij de huisarts om euthanasie zou kunnen vragen
Euthanasie mag alleen worden toegepast door een arts als er een schriftelijke en ondertekende verklaring (in 3 voud) van de patiënt aanwezig is.Dan kan en mag dit alleen worden toegepast als er een uitzichtloze situatie op genezing aanwezig is met ondraaglijk lijden van pijn.Van deze verklaring behoort er 1 naar huisarts gestuurd te worden (voor zijn/haar archief) 1 voor de patiënt en 1 voor de vertegenwoordig(st)er van de patiënt(Dit kan zijn een zoon of dochter),

Toegevoegd na 13 minuten:
In ziekenhuizen kan aan een patiënt die met een tia opgenomen word gevraagd worden of er gereanimeerd moet worden bij een eventuele hart of ademstilstand.Als de patiënt dat niet meer wil,gebeurd dat ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondraaglijk lijden hoeft niet gepaard te gaan met pijn.
Euthanasie en al dan niet reanimeren zijn verschillende begrippen.
Het ene is bovendien iets doen en het andere is iets niet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Arie: euthanasie mag alleen maar worden toegepast wanneer de patiënt hier nadrukkelijk om vraagt, aan alle criteria voldoet (pijn hoeft inderdaad geen criterium te zijn, uitgangspunt is ondraaglijk en uitzichtloos lijden) en de arts aan alle zorgvuldigheidseisen voldoet, waaronder het consulteren van een tweede arts (meestal een SCEN-arts). Een verklaring opstellen en ondertekenen kan hooguit betekenen dat er niet meer behandeld wordt in bepaalde situaties, maar het is echt niet zo dat dat voldoende is om euthanasie toe te passen op een vooraf bepaald moment. Hier moeten behoorlijk wat gesprekken aan vooraf gaan, waarin de arts zich ervan overtuigt dat dit echt is wat de patiënt wil, en dat er ook echt geen alternatieven meer zijn die het lijden kunnen verlichten. Jij hebt het wellicht over een niet-reanimeren of een niet-behandelen verklaring, maar niet behandelen of niet reanimeren is totaal iets anders dan euthanasie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is buiten de schriftelijke verklaring van de patient ook een second opinion van een bevoegde arts nodig dus zoiets gebeurt niet ondoordacht