Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe gevaarlijk is het roken van "Wiet" bij het gebruiken van dagelijks 15 mg Truxal?

Een vriend van mij rookt wiet maar gebruikt ook Truxal 15mg ?Ik maak me daar zorgen over ...want met alkohol kan het dodelijk zijn .Hoe zit dat met roken van wiet ?
Wie kan mij daar wat meer uitleg over geven ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zoals gezegd: truxal is een antipsychoticum. Ik zou me allereerst vooral afvragen waarvoor hij dat gebruikt. Voor de meeste volwassenen is de begindosering 50-100 mg, dus 15 mg is een erg lage dosering. Een enkele keer worden dergelijke middelen ingezet om de slaap te bevorderen, bij iemand die verder geen psychotische klachten heeft. Maar in z'n algemeenheid staat wiet erom bekend dat het een onderliggende psychose manifest kan maken, en bij een aanleg tot psychotische stoornissen die stoornis kan triggeren. In dat geval is het roken van wiet een erg slecht plan. De combinatie op zich zegt mij niet zoveel (lees: ik weet het gewoon niet) maar laat hij het alsjeblieft met z'n behandelaar overleggen. Die zal echt niet vreemd staan te kijken van 't feit dat hij wiet rookt, artsen horen dat zo vaak, dus dat moet geen drempel voor hem zijn om het niet te vertellen. Maar overleg lijkt me noodzakelijk hier, voor z'n eigen veiligheid en gezondheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Truxal is een antipsychotisch middel.
Op zich heeft wiet een slechte naam bij gebruik bij psychotische stoornissen, maar er zijn mensen die er juist rustiger door worden.
Dat een medicijn een interactie heeft met alcohol, betekent niet dat dat ook per se zo is met wiet - alcohol wordt door je lever afgebroken, het medicijn ook, de combinatie kan je lever zwaar belasten. Bij wiet werkt dat anders.
Mocht je het idee hebben dat je vriend verwarder raakt, trek dan aan de bel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is ongeveer hetzelfde als afslankmiddelen gebruiken bij anorexia. Blowen bevordert de psychose.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die antipsychotica slikt hoeft niet per se psychotisch te zijn, en niet bij iedereen bevordert wietgebruik psychoses.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijf van die wiet af. Als zijn medicijn goed werkt, voelt hij zich lekker in zijn vel en heeft hij geen wiet nodig.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding