Kan paracetamol altijd met andere medicatie?

Zijn er medicaties waarbij je het niet mag gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11K

Het beste antwoord

Bijna altijd. Er is echter medicatie die een interactie heeft met paracetamol. Vaak gaat het dan om medicatie die - net als paracetamol - een relatief grote belasting is voor de lever, zodat er eerder leverschade op zou kunnen treden wanneer je het in combinatie gebruikt.

De tekst uit het farmacotherapeutisch kompas voor interacties onder "paracetamol":

"Bij langdurig gebruik en in hoge dosering kan de werking van orale anticoagulantia worden versterkt. Actieve kool en cholestyramine kunnen de absorptie van paracetamol verminderen. Bij chronisch alcoholgebruik en bij gebruik van enzyminducerende middelen zoals rifampicine, barbituraten, tricyclische antidepressiva en sommige anti-epileptica kan al bij therapeutische doseringen hepatotoxiciteit optreden door versnelde en verhoogde vorming van toxische metabolieten. Bij gelijktijdig chronisch gebruik van paracetamol en zidovudine komt neutropenie vaker voor, vermoedelijk door een verminderd metabolisme van zidovudine. Probenecide remt de klaring van paracetamol zodat verlaging van de paracetamoldosering nodig kan zijn."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De juiste bron. +1