Hoe komt het dat een hartstilstand relatief vaak voorkomt bij topsporters?

Dit weekeind is weer een voetballer getroffen door een hartstilstand. Heb wel ooit van een sporthart, gehoord maar heeft dat daar mee te maken? En wat houdt dan dan precies in?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebeurt dit ook relatief veel bij amateurvoetbal?

Het beste antwoord

Daar stond toevallig net van het weekend een artikel over op vi.nl.

"Overigens is er nooit een duidelijk oorzakelijk verband aangetoond tussen het opmerkelijke aantal sterfgevallen onder profvoetballers. De programmamaker Miki Mistrati heeft daar enige tijd geleden in de Deense tv-documentaire With death on the pitch wel een poging toe gedaan en kwam na een lange zoektocht langs artsen, collega-voetballers en naaste familieleden van de slachtoffers tot de constatering, dat het veelvuldig gebruik van pijnstillers (om blessures te bestrijden) de belangrijkste overeenkomst was.

Of er een verband is tussen bovenmatig gebruik van middelen als Paracetamol, Ibuprofen en Voltaren en uiteindelijk fatale hartstoornissen is echter niet onomstotelijk bewezen, ook niet door de medische wetenschap. Feit is wel dat genoemde medicijnen vrij verkrijgbaar zijn en in de Deense tv-documentaire kwam helder aan het licht dat het gebruik van pijnstillers onder voetballers (meer dan) gemeengoed is."

http://www.vi.nl/Nieuws-item/186937/Hartfalen-bepaald-geen-unicum-in-het-profvoetbal.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

omdat die vaak het uiterste vergen van hun hart en af en toe net over de schreef gaan en dan zegt het hart
ik kan het niet meer aan en stopt ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat door langdurige sport beoefeningen het hart en de vaten groter worden..lees de volgende link erover
http://www.prorun.nl/index.aspx?FilterId=1048&ChapterId=3328&ContentId=27125
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een sporthart is een hart dat groter is dan een normaal hart (vooral de linkerkamer is groter)

Als je gaat sporten, reageert je hart daarop door sneller te gaan kloppen. Als je heel veel sport dan went je hart daaraan en zal de spier (hart is een spier) ook dikker/groter worden.

Dit schijnt niet te zorgen voor een hogere risico op een hartstilstand.

Niet-sporters hebben tijdens zware inspanning een 56-voudig verhoogd risico op een plotse dood in vergelijking met een rustsituatie. Topsporters daarentegen lopen tijdens zware inspanning niet meer dan een vijf keer zo hoog risico.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat je dit niet meteen kan verbinden met topsport in het algemeen, er zijn veel sporters daartussen zal er heus wel 1 zijn die dit krijgt helaas, maar ook is er wel duidelijk een verhoging als je aan topsport doet, je haalt meer uit jezelf, je gaat sneller over de grens daardoor is het sneller zo.