Is je trommelvliezen door laten prikken echt de enigste remedie tegen vocht achter je trommelvlies?

En ben je er dan ook vanaf? ik heb echt van alles al geprobeerd, neusspray, stomen, accupunctuur, maar er zit nog steeds vocht achter mijn trommelvlies. Ik heb hier en daar gehoord en gelezen op internet dat er ook nog wel haken en ogen zitten aan het laten doorprikken van dat trommelvlies?
Wie kan me hier iets meer over vertellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19K

Het beste antwoord

Als er vocht achter het trommelvlies zit trilt het niet goed en hoor je minder. Een arts kan een klein sneetje maken (dat is wat anders dan prikken volgens mij) en hierin een klein buisje plaatsen. Het alleen insnijden heeft geen zin, dat groeit zo weer dicht. Het vocht kan dan door het buisje.

Deze ingreep wordt vaak bij kinderen uitgevoerd en kan ook meerdere malen herhaald worden als het buisje er na verkoop van tijd uit gaat. Het probleem gaat meestal over als het kind volwassen wordt en is uitgegroeid. De buis van Eustachius vormt dan een open verbinding tussen de ruimte achter het trommelvlies en de keel en voert het vocht af.

De operatie zelf is niet zonder risico. Bij mijn dochter is het trommelvlies op een gegeven moment helemaal kapot gegaan, waardoor ze nu een gehoorapparaat heeft en slechthorend is aan beide oren (andere zit weer vocht achter). Wij laten de procedure daaom niet meer uitvoeren en hopen op een trommelvliestransplantatie als ze uitgegroeid is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij volwassenen zullen ze denk ik niet zo snel het trommelvlies doorprikken. Dat doen ze denk ik alleen als het heel erg ontstoken is en het pus weg moet. Dat zal dan in combinatie gaan met een antibioticakuur.

Als je volwassen bent en heel af en toe vocht achter het trommelvlies hebt zou je kunnen proberen te stomen met Kamillen en Po-Ho olie. Dat maakt de holtes vrij en zorgt dat je minder snel verkouden bent. Of een turks stoombad. Het kan ervoor zorgen dat de afvoer van het vocht wat beter op gang komt.

Als he het vaak hebt, adviseer ik je om zeker met je huisarts dit te bespreken. DIe kan je doorverwijzen naar een KNO arts.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik lees in je antwoord dat je eigenlijk deze tips al hebt geprobeerd. Lijkt me tijd om met een KNO arts te praten. Deze persoon zal het beste jouw advies kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Of het de enige remedie is... zo te lezen is het wel een van de laatste dingen die overblijft voor je. Maar zo erg is dat doorprikken niet hoor. Vroeger is het bij mij een paar keer gedaan en mijn gehoor is superscherp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, ontstekingen zijn zeker niet leuk nee. En toen mijn trommelvliezen doorgeprikt zijn zat ik respectievelijk op de basisschool en eerste jaar middelbare... misschien dat een en ander dan sneller geneest of minder problemen veroorzaakt. Wat zegt je arts hierover?
Trommelvliezen doorprikken doen ze als het echt niet meer anders kan. Want een open gat in je oor is natuurlijk heel kwetsbaar voor ontstekingen.

Sommige mensen hebben nu eenmaal sneller vocht achter de oren. Ik hoor ook bij die groep. Heb dan ook heel snel last van holte ontstekingen als ik verkouden ben.

Het enige wat helpt is preventief spoelen. Regelmatig met zout water je holtes schoonhouden zodat het open blijft.

Zeker als je verkouden bent is het aan te raden. Bovendien helpt het ook tegen hooikoorts.