Mijn dochterje van 4 heeft heel regelmatig last van constipatie. ik moet haar dan een glycerine suppo geven, maar hij komt er gewoon "volledig" uit !?

Dus, samen met de stoelgang, komt er dan die volledige suppo mee uit. Moet dat normaal gezien niet "oplossen" of dergelijke ? Heb ook gelezen dat sommigen de suppo omgekeerd inbrengen, dat dat de juiste manier is ?? (dus eerst met het brede stuk ; de punt op het uiteinde - klinkt pijnlijk)
Alvast bedankt !

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.7K
Ivana
13 jaar geleden
Eerst de stompe kant, die je eventueel voor een kind wat kunt afronden. Als de puntige kant als laatste naar binnen gaat, wordt hij als het ware dieper in de endeldarm getrokken door de vorm en werkt hij beter, doordat hij zo beter oplost.
(Dit behoort tot mijn vakgebied)

Het beste antwoord

Ik zou ook eerst naar andere oplossingen zoeken dan een zetpil. Ben je al eens bij de arts geweest. Het zou bv kunnen dat ze een klein scheurtje in haar anus heeft, waardoor poepen erg pijnlijk is, dit is vaak een reden dat kinderen het ophouden met alle gevolgen vandien. Het inbrengen van een zetpil is dan ook erg pijnlijk.

Als je toch ooit een zetpil moet inbrengen

Leg je dochtertje op haar li-zij met opgetrokken knietjes (als dat lukt natuurlijk, snap dat het bij een kind wat geen zetpil wil niet makkelijk zal lukken. )
De linker zij, is omdat de darm niet recht loopt maar als je op je linker zij ligt iets omhoog gaat, met inbrengen duw je hem als vanzelf iets omhoog (alle kleine beetjes helpen)
Je kan rond de anus of op de zetpil ook een klodder vaseline doen, hem wat nat maken, of tussen je vingers wrijven, zodat hij iets zachter en warmer wordt.
Hoe je hem inbrengt maakt niet veel uit, met de punt of vlakke kant.
Na het inbrengen even je vinder erop houden, dan lost hij alvast iets op, dat gaat best wel snel, in 10 minuten is hij al zover opgelost dat hij in ieder geval zijn werkzame stoffen voldoende heeft afgegeven.

Hier heette een zetpil jarenlang een Bipsraket (maakt hem al weer ietsjes leuker :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Heel veel kinderen hebben rond die leeftijd wel eens last van constipatie. Dat schijnt ook o.a. te komen door de grote veranderingen die ze meemaken rond die leeftijd. Meer bewustwording, nieuwe school enz.

Je hoeft je er niet echt zorgen om te maken, vaak verdwijnt het vanzelf weer. Dat de suppo er geheel weer uitkomt is niet zo erg. Het inbrengen van de suppo heeft al voor prikkels gezorgd en komt hij er met de ontlasting mee uit. Dus gewoon geen tijd gehad om op te lossen.

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van dat soort laxeermiddelen. Het is verstandiger om haar iedere dag twee gedroogde pruimen te geven. B.v. in de ochtend. Dat laxeert veel beter en er zit ijzer in.

Zo'n ding in de billen is voor kinderen vaak een vervelende ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het beste kan je je kind meer fruit laten eten en bv wat zemelen door de brinta.. hou t natuurlijk, zetpillen zijn nooit leuk voor n kind en levert vaak toch niet t gewenste resultaat op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ervaringsdeskundige weet ik dat het inbrengen van zaken alleen maar stress oproept bij het kind waardoor het alleen maar meer de sluitpier gaat aanspannen waardoor paradoxaal sluitspiergedrag ontstaat met constipatie als gevolg.
Movicolon Junior is een goed middel en het fysieke deeel aan te pakken, maar er zit ook mogelijk een psychische comp[onent aan en dan ben je bij een kinderbekkenbodemfysiotherapeut aan het goede adres. Maar ga eerst naar de kinderarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De punt moet eerst!
En vergis je niet - het kan ook zijn dat de stoffen uit de zetpil al opgenomen zijn, maar dat het 'framepje' er nog wel is. Niet alle zetpillen lossen volledig op. (Vraag even na bij de apotheek of dat ook voor deze zetpillen geldt.)
Als je dochter zo vaak last heeft, zou ik toch eens naar andere oplossingen zoeken, want zo wordt het steeds moeilijker, als ze aandrang krijgt zal ze juist niet willen poepen, waardoor het erger wordt enzovoorts...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben dit probleem ook jaren gehad, tot radeloosheid toe, van het kast je naar de muur, huisarts, kinder arts psygologen, Hele liters laxeermiddel in het kind gelepeld. Het was een complete ramp. Ik ben uit eindelijk bij een specialist terecht gekomen met haar en die heeft haar compleet onder zocht. Uitslag er was niets aan de hand Hij had wel een middeltje maar dat moesten we zelf betalen koste toen 10 gulden 3 druppeltjes s morgens s middags en s avonds en dat moesten we zelf aan passen eventueel tot max 10 druppels per keer alles kwam snel weer op orde en we konden af bouwen en na 3 maanden konden we stoppen na een paar weken ging het weer even fout en met wat druppels was het in een paar dagen weer normaal. Na enkele jaren van ellende was er eindelijk de rust. Helaas weet ik het merk niet meer maar je kan het alleen in apotheken krijgen. informeer daar maar eens. Ik weet het niet zeker meer maar het was iets van DulcoLax of zoiets.
Heel veel sterkte in elk geval