Hoe komt mijn vitaminen d nivo zo laag?

Mijn huisarts heeft vastgesteld dat mijn vitaminen d nivo nog maar 37 is terwijl dit ongeveer 75 zou moeten zijn. Hoe kan dit? Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Een vitamine D tekort komt in Nederland veel voor: 5-10% van de volwassenen met een lichte huidskleur, 15-60% van de volwassenen met een donkere huidskleur, onder ouderen zelfs 50%. (zie bron)

Vitamine D krijg je op 2 manieren binnen: via voedsel en via zonlicht.
In Nederland krijg je via zon alleen vitamine D binnen van april tot oktober, de rest van het jaar is de zon hier niet fel genoeg. Veel mensen komen weinig buiten, en krijgen daardoor weinig zonlicht op hun huid. Ook het gebruik van zonnebrandcrème zorgt dat vitamine D uit zonlicht niet opgenomen wordt.

Voedingsbronnen van vitamine D zijn vette vis, en in mindere mate ei, lever, vlees, melkproducten, sommige paddestoelen die in het zonlicht gekweekt zijn, en er zijn vitamine D-voedingssupplementen.

Dus waarschijnlijk kom je óf te weinig in de zon tussen april en oktober en/of eet je te weinig producten die vitamine D bevatten.

Voor voldoende vitamine D raadt de gezondheidsraad het volgende aan: bij een leeftijd van 4 tot 50 jaar en een lichte huid: dagelijks 2.5 mcg vitamine D binnenkrijgen via voeding en van april tot oktober dagelijks minstens 15 minuten buiten zijn met bloot hoofd en handen.
Bij andere leeftijden of een donkere huid: zie bron, het overzicht staat op bladzijde 43 van het document.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Misschien had je dit aan je huisarts moeten vragen? Hij weet als het goed is hoe dat zou kunnen komen en kent waarschijnlijk meerdere mensen die hiermee te maken hebben gehad...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan hierdoor komen:
- tekort aan vitamine D in de voeding (dit is in de Westerse wereld alleen het geval bij zeer eenzijdige voeding)
- verminderde vitamine D-opname (- malabsorptie) in de darm (bijv. bij langdurige diarree of een darm-aandoening)

Toegevoegd na 3 minuten:
op wikipedia vind ik dit:
" * Onvoldoende aanmaak: Een veel voorkomende oorzaak van te weinig vitamine D is een onvoldoende eigen synthese in de huid. Dit kan liggen aan seizoens variaties in blootstelling aan de zon, lichaamsbedekkende kleding, weinig buiten komen, verminderd vermogen tot aanmaak door ouderdom en andere eerder in dit artikel opgesomde factoren (in de paragraaf "zonlicht").
* Alcoholisme: Excessief gebruik van alcohol kan het metabolisme van vitamine D veranderen.[48] Daarom komt vitamine D deficiëntie relatief veel voor bij alcoholisten.
* Vetabsorptiestoornissen.
* Polymorfismen: Polymorfismen voor het gen dat codeert voor de vitamine D receptor kunnen de behoefte aan vitamine D verhogen en daarmee de kans op osteoporose, borstkanker, prostaatkanker en andere aandoeningen.[49] Door suppletie met vitamine D en/of regelmatige blootstelling aan zonlicht kan waarschijnlijk in deze verhoogde behoefte worden gezien en de negatieve gevolgen voor de gezondheid van deze polymorfismen ongedaan maken. Bij voldoende blootstelling aan zonlicht is de vitamine D productie optimaal en is de vitamine D receptor waarschijnlijk verzadigd waardoor polymorfismen van het gen dat voor deze receptor codeert geen fysiologische gevolgen hebben. Bij een suboptimale vitamine D status, kunnen polymorfismen van dit gen waarschijnlijk wel nadelige gevolgen hebben en kan suppletie met vitamine D deze gevolgen tegengaan.
* Zwangerschap:

er staat daar meer..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je komt te weinig in de zon of je eet te weinig producten die de vitamine bevatten zie bron
13 jaar geleden
Ik zou ook zeggen vraag je huisarts, maar oorzaken kunnen zijn (niet cynisch bedoelt):
* Alcoholisme
* Zwangerschap
* Vetopname stoornis / te weinig gebruik van vetten in maaltijden
* Te weinig zonlicht ( te weinig buiten / te bedekkende kleding)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn pleegzoon had dat laatst ook. Waarschijnlijk kwam dat door eenzijdige voeding; nooit margarine op brood, weinig groente en vlees. Hij kwam ook te weinig buiten. Ik moet er bij zeggen dat hij ook te licht was voor zijn lengte. ( 21 jaar, 1.96 meter, 62 kilo)
Dat soort dingen gebeuren als er niemand bij hem op let dat hij voldoende goed voedsel eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Deze situatie komt me bekend voor, mijn broer is ook net zo, maar volgens mij zelfs nog iets lichter. Ik denk dat hij ook wel eens onderzocht mag worden op vitamine D tekort.
Kimath
13 jaar geleden
@Purple, dat valt wel mee. Je zit op een BMI van 19,6.
Op het moment dat je in de buurt van de 18,5 gaat komen, mag je je zorgen gaan maken. Ik zit zelf op 64 kilo bij 1.80m, bijna hetzelfde dus. Ik eet best veel, maar kom niet aan, mijn lichaamsbouw is gewoon zo.
Rieneke1
13 jaar geleden
c+
Vitamine D maken we zelf met onze uit onder invloed van zonlicht.
Zoek de zon zoveel mogelijk op nu het nog kan dit jaar.
Aanmaak van vit. D kost nogal wat energie, daarom zijn mensen in het voorjaar vaak moe (voorjaarsmoeheid).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vitamine D wordt in de huid aangemaakt onder invloed van de zon. In de winter is die aanmaak minder, maar ook bij mensen met een donkere huid kan de aanmaak onvoldoende zijn. Méér in de zon komen kan zekers 's winters een probleem zijn. Je kunt ook een vitamine D tekort wegwerken door voedselinname. In levertraan zit vitame D, in Sanostol (eigl. hetzelfde maar dan met toegevoegde sinasappelsmaak) en ook in het meer gangbare margarine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En toch las ik dit: De breedtegraad: Op de hogere breedtegraden van de aarde worden de UVB-stralen in zekere mate door de atmosfeer uit het zonlicht gefilterd, met name gedurende de winterperiode. In de winter is boven een breedtegraad van 52 graden[15] (ongeacht atmosferische en andere omstandigheden) de zon te zwak om überhaupt nog vitamine D in de huid aan te maken. Op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D Als we ervan uitgaan dat dat klopt (dat weet je nooit zeker met Wikipedia) dan hebben we in de winter hier in Nederland een probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van oktober tot april is in Nederland de aanmaak van vitamine D in de huid door zonlicht verwaarloosbaar. (bron: gezondheidsraad)
Natuurlijk nog steeds heel gezond om ook dan voldoende buiten te komen, maar voor je vitamine D maakt het nauwelijks uit.
Wel kan je natuurlijk van april tot oktober een voorraad opbouwen die je in de winter kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, nog steeds gezond, maar het stukje informatie dat jij van de gezondheidsraad hebt en ik van Wikipedia geeft toch te denken.
De voornaamste oorzaak is te weinig zonlicht. Vrouwen die altijd in lappen gehuld zijn geweest en bijna niet buiten komen, hebben er met name,veel last van. Onze huisartsen merken dit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige groepen, zoals die die jij noemt, hebben er inderdaad meer last van, maar een vitamine D tekort komt onder alle lagen van de bevolking voor.
Het overgrote deel van de Nederlanders heeft een vitamine D tekort! Alleen de ene mens heeft er meer last van dan de andere.

Vitamine D kun je onder andere binnenkrijgen door lekker in de zon te lopen. Alleen het aantal zonnige dagen is hier nogal beperkt. En als het al een zonnige dag is, moet de zonnekracht ook nog eens hoog genoeg zijn, anders schiet het nog steeds niet op.

Een prima manier om aan voldoende vitamine D in je lichaam te komen is het dagelijks slikken van een eetlepel levertraan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar baseer je het op dat het overgrote deel een tekort heeft? Als ik kijk naar de gegevens van de gezondheidsraad uit 2008, lijkt het toch echt minder dan de helft van de mensen. Nog steeds heel veel hoor, maar niet het overgrote deel van de mensen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens het artikel uit onderstaande link betreft het meer dan de helft van de mannen en vrouwen, dus dat beschouw ik dan als het overgrote deel. En de aangegeven reden hoe het komt lijkt me ook logisch. http://www.veertigplusvitaal.nl/artikelen/gezondheidsraad-adviseert-extra-inname-vitamine-d-nederland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje voor je reactie :)
Zij zeggen inderdaad dat het geldt voor de meeste mensen. Zonder bron, dus niet een erg betrouwbare stelling, maar goed, daar kan jij niks aan doen natuurlijk :)
yoyo,

niet alleen zonlicht is DE oorzaak. Als je het volgende nooit eet;
* margarine/halvarine
* bak- en braadproducten waaraan vitamine D is toegevoegd
* ongezouten boter
* volle melk
* paling
* makreel
* zalmmoot
*(wilde zalm 25 mcg per portie, kweekzalm 10 mcg per portie),
* rundertartaar
* varkensfilet
*meerval,
*sardines (15 mcg per portie),
*tonijn
* visolie, met name de olie uit de visselevers, zoals levertraan
* eidooiers (gemiddeld 20 IE per dooier, de hoeveelheden variëren en komen zelden boven 1,25 µg (50 IE) per dooier uit[2]).
* In paddenstoelen is ergosterol (provitamine D2) aanwezig, wat onder invloed van voldoende UV-licht omgezet kan worden in biologische actief ergocalciferol (vitamine D2). In het wild geoogste paddenstoelen kunnen dus een goede vitamine D bron zijn, paddenstoelen die in lichtarme omstandigheden groeien zijn dat niet.

vitamine D en is belangrijk voor vegetariërs.