Wie heeft er ervaring met een glasvocht-operatie en kan me er in jip-en janneke taal meer over vertellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is er toch met die Jip en Janneke? Ze waren pas vijf jaar.

Het beste antwoord

Bij een glasvocht operatie (vitrectomie) wordt zoveel mogelijk glasvocht (= een soort gelei dat het oog opvult) / littekenweefsel verwijderd uit het oog. Dit gebeurt via een opening die de chirurg maakt naast het hoornvlies (het vlies dat zich vóór de iris/pupil bevindt). Dit doet hij om ervoor te zorgen dat de kans op schade aan het gezichtsveld zo klein mogelijk wordt gehouden. Vervolgens wordt het oog opgevuld met een speciale vloeistof (hoewel soms ook gas wordt gebruikt).

Na de operatie wordt men soms enkele dagen opgenomen in het ziekenhuis. In het geval dat er gas is gebruikt, duurt het een tijdje voordat het gezichtsvermogen weer scherp is (vanwege de gasbel). Ook drukverschillen dienen in dat geval voorkomen te worden (niet vliegen/duiken etc.). Na verloop van tijd wordt het gas of de speciale vloeistof (hierbij gaat het sneller) vervangen door oogvocht dat door het oog zelf wordt geproduceerd, waardoor u weer scherp kunt zien.

Wanneer men nog niet aan staar (vertroebeling gezichtsveld) is geopereerd, bestaat de kans dat dit een aantal jaar na de vitrectomie nodig is. Andere verschijnselen na vitrectomie zijn een verhoogde oogboldruk, wat pijn kan veroorzaken. In het ergste geval kan het netvlies los laten, waardoor het gezichtsveld vermindert. Dan is meestal een nieuwe operatie nodig.