één van de symptomen van PDS (prikkelbaar darm syndroom) kan moeilijk slikken zijn. Wat wordt daar precies mee bedoeld?

Ik kan heb altijd moeite met slikken, maar dat is omdat ik veel lucht meekrijg in me keel, daardoor word ik vaak misselijk of ik krijg veel de hik of ik moet boeren. Dit is niet alleen met drinken of eten, maar ook gewoon slikken.

Word dit ook bedoeld met de symptomen van PDS (moeilijk slikken)? of word daar wat anders mee bedoeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Ik denk dat ze er niet moeilijk slikken mee bedoelen maar het extra ophappen van lucht.
Mijn man heeft het PDS, en nog een paar in mijn familie en een groot probleem is dat ze vaak teveel lucht binnen krijgen.
Zo moet hij tijdens het eten,wat minder praten en extra kauwen, dit om te voorkomen dat er lucht bij komt.
Een PDS is een darmprobleem en heeft als symptomen, veel boeren en dunne ontlasting en veel van die mensen slikken daarvoor 2x daags Duspatal en dat helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dit bedoelde ik ook in combinatie met PDS, omdat ik daar vrijwel zeker van ben dat ik dat heb. Maar de slikproblemen, had ik ook al langer en toen zag ik die tussen de symptomen staan van PDS. En ik was benieuwd of dat probleem met de PDS temaken had.

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat jij, zoals je het beschrijft, meer een probleem hebt met de techniek van het slikken. Daar zou een logopedist je mee kunnen helpen, zodat je geen lucht meer mee slikt en dus ook de vervolgproblemen kwijt bent.
Vraag een verwijzing aan je huisarts.

In combinatie met PDS kan ik me er niet zoveel bij voorstellen eerlijk gezegd.