Kan je een verschoven rugwervel terug duwen?

Al geruime tijd heb ik erge rug klachten.
De pijn zit in mijn onderrug, naar mijn idee in de wervel.
De pijn trekt door naar mijn rechter bil en rechter been.
Ik weet van geen houding aan te nemen die deze pijn verlicht en het is constant aanwezig.

Gisteren had ik zo'n erge pijn dat ik mijn man heb gevraagd om tegen druk te geven.

Mijn man voelde iets terug schieten en mijn pijn was gek genoeg helemaal weg.

Toch schrok ik hier wel van, is dit gevaarlijk?

En kan je überhaupt een verschoven wervel terug duwen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
18K
ronron1212
7 jaar geleden
Je moet niet zelf maar wat doem ga naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je man is een natuurtalent. :-)
http://www.fysiocratie.nl/therapie/manuele-therapie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is toch ook beslist geen onomstreden beroep ;-)
http://www.kwakzalverij.nl/nieuws/de-manuele-therapie-kan-ten-grave-worden-gedragen/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die website hoort nooit als bron gebruikt te worden. Alles is er negatief en positief onderzoek waarvan ze best weten dat het bestaat plaatsen ze niet. Ik denk wel dat het een beroepsgroep is waar HBO geschoolden heel ver mogen gaan met behandelmethodes.
Waarbij een misschien iets te eenvoudige opleiding ervoor zorgt dat er teveel kaf tussen het koren zit.
Ik ken enkele MT-ers die ik graag deel uit zou zien maken van zo'n studie. Waarbij ze wel mogen kiezen welke patiënten meetellen, want een goeie laat bij de intake weten wat er verwacht kan worden, een deel zal hij doorsturen, een deel echt behandelen en voor een deel zal de behandeling slechts complementair zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ga naar een chiropracter, die kunnen dit soort dingen heel goed.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Even naar de huisarts ook al is de pijn er niet meer .
Kan ook een spierknoopje zijn hoor
Maar kan je geen 100% zekerheid geven niemand hier dus dat lijkt me het verstandigst
Cryofiel
7 jaar geleden
Goede referentie, Marleen. Die site komt weliswaar soms wat negatief over, maar dat is het logische gevolg van het feit dat ze onzin aan de kaak stellen. Als je onzin aan de kaak stelt en daarbij feitelijk blijft en compleet bent, ben je nu eenmaal nooit positief - althans, als je naar het eerste gevoel kijkt. Kijk je verder, dan is het aan de kaak stellen van onzin natuurlijk juist uitermate positief.

Antwoorden (1)

In theorie zou het kunnen, maar bij een 'verschoven wervel' /hernia is in de regel niet echt een wervel verschoven, maar staat de tussenwervelschijf bol waardoor de zenuwen in de knel kunnen komen. En daartegen helpt vooral rust.

Afgaande op je verhaal lijkt het me meer dat er wellicht een pees niet helemaal goed heeft gezeten (met het zelfde effect - een beknelde zenuw, een belangrijke oorzaak van lage rugpijn) en dat kun je inderdaad met wat geluk 'op zijn plek' krijgen. Maar het kan wel gevaarlijk zijn ; dit was toeval, een "lucky shot", maar ik zou het niet als "behandelingsmethode" gaan proberen toe te passen. Voor het zelfde geld beschadig je wat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Zodra de buitenband van de tussenwervelschijf scheurt, kan de geleiachtige kern uitpuilen en zo het ruggenmerg of de ruggenmergzenuw irriteren of zelfs gedeeltelijk afklemmen. Dit proces kan op alle plaatsen in de lumbale wervelzuil plaatsvinden. De meeste discushernia’s manifesteren zich in de onderste drie segmenten van de wervelkolom of ter hoogte van het heiligbeen. Maar ook onderaan in de halswervelkolom komt een hernia regelmatig voor. De druk op de ruggenmergzenuw kan ervoor zorgen dat de impulsen van de zenuw naar de ledematen worden geblokkeerd.

Indien de uitstulping van de tussenwervelschijf groot genoeg is, kan hij rechtstreeks op een zenuwwortel drukken en zo een intense ontstekingsreactie veroorzaken. Daarnaast kan een zenuw die te lang bekneld zit, ook een permanente beschadiging aanrichten. In dit geval kan het nodig zijn de uitstulping operatief te verwijderen. Zo wordt de zenuwfunctie hersteld en ervaart de patiënt minder klachten. http://www.hernia-rugpijn.be/wat-is-hernia
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat bedoel ik. Geen klusje voor de doe-het-zelver. Maar ik denk dan ook niet dat het een wervel(schijf) geweest is.
ronron1212
7 jaar geleden
Is toch iets anders dan jij schrijft
maar staat de tussenwervelschijf bol waardoor de zenuwen in de knel kunnen komen.
Cryofiel
7 jaar geleden
Of je diagnose goed is (van die pees) durf ik niet te zeggen. Voor de rest een prima antwoord. Dus in ieder geval een C+.