Is er wat te doen aan een versleten kaakgewricht?

Mijn kaakgewricht kraakt en kan mijn mond niet goed open doen.
In een kaakgewricht zitten "meniscus"die zijn versleten.
Wat is hier aan te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (6)

Soms kan er een spulletje ingespoten worden wat de versleten, kapotte of ontbrekende stukjes opvult waardoor je je mond en kaar weer goed kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is wel wat aan te doen d.m.v. een operatie,maar de meeste artsen zullen je dat afraden.
De artsen raden dit af omdat die operatie in je gezicht plaats vind waar veel zenuw groepen zitten.
Dat maakt de operatie risicovol en is de kans groter dat er wat mis kan gaan en je daar door en beperking oploopt in je gezicht denk aan een scheve mond of een lui oog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het kaakgewricht kan wel vervangen worden, maar wordt heel beperkt uitgevoerd vanwege de risico's. Zelf kom ik in aanmerking hiervoor omdat het gewricht zeer ernstig versleten is en de discus niet meer aanwezig is. Nu een artroscopie om te zien wat hij nog kan bereiken ter verbetering
Behandeling kaakgewrichtsklachten

Pijnstilling en kaakspieroefeningen
Talloze behandelingen worden ingezet bij TMJ klachten, maar het effect is vrijwel altijd dubieus. In de eerste plaats kunnen er pijnstillers worden genomen, waarvan Ibuprofen voor kaakklachten het meest wordt gebruikt. De bedoeling is dat pijn vermindert en de kaak wat meer kan ontspannen, maar ernstige pijn verbetert er niet door. Oefeningen voor de kaak, zoals langzaam stretchen, zijn een andere mogelijkheid. Dit kan gewoon thuis of eerst onder begeleiding van een fysiotherapeut. Massages om de doorbloeding te verbeteren kunnen worden toegepast, hoewel de diepgelegen spieren niet kunnen worden bereikt en behandeling van de nek vaak wordt overgeslagen. Thuisbehandelingen met zakken ijs(blokjes) en/of warme kruiken e.d. kunnen tijdelijk verlichten maar zijn geen oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kaakchirurg kan je daarbij helpen en je doorverwijzen naar een fysiotherapeut, je zult er wel baat bij vinden.
Je zult moeten leren je gewricht wat te ontlasten en erop letten wat je eet en hoe je eet, je zult merken dat als je eet aan de kant van het versleten gewricht dat dat zal helpen en ook dat je geen te harde en taaie dingen meer moet eten, ook ontspanningsoefeningen zullen helpen en langzaamaan zul je je mond weer verder open kunnen.
er valt zeker wel mee te leven en een operatie hoeft niet meteen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet contact opnemen met je tandarts en je laten doorverwijzen door hem/haar naar een fysiotherapeut die gespecialiseerd is in kaakgewrichtsklachten (cmd-klachten). Die zal jou dmv oefeningen leren hoe je (voor een deel) van je klachten af kunt komen. Verder zal de fysio wellicht een splint voor je maken. Dit is een soort harde gebitsbeschermer waar je 's nachts mee moet slapen.
Een kaakgewricht kan operatief niet vervangen worden, je zult dus heel zuinig moeten zijn op hetgeen je nog hebt. En je zult ook geduld moeten hebben. Door de "verkramping" van je spieren zal het tijd nodig hebben voordat je mondopening weer normaal is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast medische hulp help glucosamine (HEMA) bij het vormen van nieuw kraakbeen.
Bij alles wat met botvorming te maken heeft, speelt oa . Vit D en calcium een belangrijke rol.
Een verstandig gebruik van deze vitamine kan een in volle aanvulling geven in het herstel.
Pas wel op, Vit A en D zijn gevaarlijk bij( flinke) overdosering.
Overleg beslist met je specialist of tandarts.