Ik heb soms last van schokken die mogelijk met epilepsie te maken hebben, klopt dit en hoe kan ik dit oplossen/het best er mee omgaan?

Medische voorgeschiedenis:
- 0.5 jaar; hersenvliesontsteking (bacteriële infectie)
- 15 jaar; 3 grand mal insulten (epilepsie)
- sinds insult 1/2 last van oncontroleerbare spiersamentrekkingen (hierna schokken genoemd), deze ontstaan vooral na abrupt opstaan, maar ook bij spanning

Ik zoek een correlatie met factoren, zoals alcoholgebruik, laat naar bed gaan, of spannende situaties. Deze kan ik echter niet vinden.

Zijn er andere factoren waarmee ik rekening moet houden? Hoe ontstaan die schokken? Hoe kan ik het beste reageren in geval deze schokken zich voordoen? Zijn dit waarschuwingen voor ergere epileptische verschijnselen? Kan ik hiervan af komen, zo ja hoe?

Toegevoegd na 13 minuten:
Daarin heb je volkomen gelijk. Ik ben vergeten dit te vermelden. Ik ben naar de neuroloog geweest (EEG positief resultaat, MRI negatief resultaar), ik heb eerst dekapine gekregen en ben vanwege bijwerkingen overgegaan op lamectal. Dit laatste medicijn heb ik een tijd op 100 mg gevolgd en zit nu al 6 maanden op 50 mg per dag (1 keer 's ochtends, 1 keer 's avonds) zonder grand mal insulten.
Ik heb ook een antroposofisch kinderarts geraadpleegd. Hij vermoedde dat het mogelijk een rolandische variant was en gaf mij hier tegen levisticum folium D3. Hij dacht dat ik de lamectal kon afbouwen (daarom zit ik nu op de halve dosis) en op zijn medicijn kon overgaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Normaal geef ik altijd wel een soort van antwoord op dit soort vragen, maar met verschijnselen van petit mal of zelfs grand mal ga je NIET naar Goeievraag, maar gewoon meteen naar de dokter. Dat is op dit moment de enige die je nuttige informatie kan geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De neuroloog kan ik alleen maar achter staan ; ga naar hem terug met al je vragen, hij hoort er een antwoord op te hebben.
De kwakzalver ben ik minder gelukkig mee.. Zijn verdunde water zul je niks van krijgen (zal ook niks van overgaan trouwens), maar je vervolgens adviseren je reguliere medicijnen af te bouwen vind ik niet alleen potentieel gevaarlijk maar vooral ook heel erg kwalijk. Je moet het natuurlijk zelf weten, je bent een grote jongen of meid en kunt voor jezelf nadenken, maar laat je niet inpakken door iemand die in principe met middelen kan komen die erger zijn dan de kwaal. Overleg ook vooral met je neuroloog wat je kwakzalver geadviseerd heeft.
Ik ben het helemaal met Marleen eens dat je naar de dokter moet.
Wij kunnen hier geen epilepsie behandelen.

Ik heb alleen een reden om toch te reageren.
Ik heb zelf jaren gezocht naar de oorzaak van mijn schokken. Ik ben op epilepsie getest en had het niet.
Ik bleek uiteindelijk het syndroom van Gilles de la Tourette te hebben.
Nou is de kans klein dat jij dat ook hebt, hoor! Daar niet van.
Ik reageer alleen omdat ik het ook schokken noemde en omdat je zegt dat het te maken kan hebben met spannende situaties.
Als je last hebt van spanningen, kan je tics krijgen, of je Tourette hebt of niet.
Tics zijn oncontroleerbare bewegingen. Voordat ik wist dat het zo heette, noemde ik het ook schokken.
Dus het zouden ook tics kunnen zijn, al dan niet door Tourette. Mensen zonder Tourette kunnen tics krijgen door spanningen, mensen met Tourette ook zonder spanningen, ook bijvoorbeeld als ze blij zijn.
Waarschijnlijk is dit heel vergezocht, en heb je geen tics en zo, maar ik kon het toch niet laten om te reageren.
Ik zou zeggen, lees eens wat over tics, en kijk of je dat herkent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag of je verwezen kunt worden naar een specialistisch epilepsiecentrum, en vraag info bij de Epilepsievereniging.
Epilepsie is een ziekte die zich op talloze manieren kan uiten en soms is het puzzelen geblazen voor je een medicijn(combinatie) vindt die goed werkt.

Eigen ervaring: op m'n 18e een auto-ongeluk waarbij m'n hoofd een opdonder heeft gehad, een tijd daarna ineens elke keer als ik bijna in slaap viel enorme paniekaanvallen, waardoor ik dacht dat ik gek aan het worden was. Toen ik 20 was kreeg ik de nacht na het drinken van wat wijn een grote aanval - één aanval is geen aanval, dus afwachten maar.
Later kreeg ik meer (grote) aanvallen, en uit onderzoek bleek niets tot ze een slaapdeprivatie-EEG deden (dan word je een tijd wakker gehouden, vervolgens een EEG). Daaruit bleek wel epileptische activiteit.
Ik kreeg Depakine voorgeschreven, het ging allemaal wat moeizaam, maar langzamerhand leerde ik mijn epilepsie kennen: de aura's voor een aanval (die paniekaanvallen die al ik allang had voor de eerste 'echte' aanval doorzette waren dus ook aura's), geen alcohol drinken want dan is het diezelfde nacht nog raak, oppassen met slaapgebrek, en al helemaal oppassen als er spanning van me af valt - dan gaat het vaak juist mis.
Niemand kan me vertellen of ik 'klassieke' epilepsie heb (die vaak 'zomaar' begint rond het 20e levensjaar) of epilepsie als gevolg van dat auto-ongeluk (er zitten 'vlekjes' in m'n hersenen en epilepsie als gevolg van beschadigingen heeft vaak twee jaar nodig om tot uiting te komen).

Het is lastig, het is vervelend, ik heb de relatieve mazzel dat ik alleen in m'n slaap aanvallen heb maar ja, wel elke dag pillen slikken (1800 mg Depakine), stroboscopen ontwijken, goed luisteren naar m'n lijf waar het op slaapbehoefte aankomt, hooguit eens een glas alcohol als ik me uitgerust voel (als ik 2 glazen per jaar drink is het veel want als je zelden drinkt is het ook niet zo lekker meer ;p) en op de momenten dat ik na een spannende tijd weer kan ontspannen vooral vroeg naar bed gaan en desnoods extra medicijnen (Stesolid).

Epilepsie is de eerst beschreven ziekte, en ze weten er nog erg weinig van, omdat we niet makkelijk in de hersenen kunnen kijken. Ooit wist men zeker dat iemand een grote aanval kreeg doordat ie door god bezocht werd, maar later wisten ze net zo zeker dat het duivels was. Met alle consequenties van dien voor de epilepsielijder.
Dus gelukkig maar dat we nu leven :-)

Succes met het zoeken naar een goede oplossing!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kun je beter kijken op deze site:
http://www.epilepsienukanhetbeter.nl/index2.html waar je ook je vraag op een forum kunt stellen. Ik hoop dat je er wat mee kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Originele link ;p