Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

"Zondagziekte" Hoe noemen medici dat?

Een paar jaar geleden had ik last van wat ik "zondagziekte" noemde. Typisch op zondag kreeg ik hoofdpijn. Ik ging bleek zien.Vaak ging ook de maag verkrampen en kwam er misselijkheid bij. Ik kon er de hele zondag flink beroerd van zijn.

Niets hielp om de klachten te stoppen. De enige optie was de dag door zien te komen en dan hopen op een goede nachtrust. Dan was ik er de volgende dag weer vanaf.

Inmiddels weet ik de diepere oorzaak: stress !
Stress die op zondag ontbrak waardoor die rustige zondag het lichaam leek te zeggen: "En nu is het tijd voor aandacht voor mij." Vandaar dat het fenomeen zich voornamelijk op zondag voordeed.

Ik ben nu op zoek of er een medische term is voor deze "ziekte". En of er eventueel ook oplossingen voor zo'n zondag ? En dan bedoel ik op zo'n zondag zélf. Stress vermijden en zo helemaal niet ziek worden is natuurlijk het beste.

Ritsuka
een uur geleden
Veel mensen hebben dit ook als ze vakantie hebben, dan zijn ze eerst een paar dagen ziek.
De stress van het werk valt weg, en het lichaam forceert op deze manier rust.
Ritsuka
een uur geleden
Wat bij mij helpt bij veel stress is proberen kleine rustmomentjes te pakken gedurende de dag. Al is het maar even op het deksel van de wc zitten op mijn werk, ogen dicht en 1 minuut even diep in en uitademen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing