Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

"Zondagziekte" Hoe noemen medici dat?

Een paar jaar geleden had ik last van wat ik "zondagziekte" noemde. Typisch op zondag kreeg ik hoofdpijn. Ik ging bleek zien.Vaak ging ook de maag verkrampen en kwam er misselijkheid bij. Ik kon er de hele zondag flink beroerd van zijn.

Niets hielp om de klachten te stoppen. De enige optie was de dag door zien te komen en dan hopen op een goede nachtrust. Dan was ik er de volgende dag weer vanaf.

Inmiddels weet ik de diepere oorzaak: stress !
Stress die op zondag ontbrak waardoor die rustige zondag het lichaam leek te zeggen: "En nu is het tijd voor aandacht voor mij." Vandaar dat het fenomeen zich voornamelijk op zondag voordeed.

Ik ben nu op zoek of er een medische term is voor deze "ziekte". En of er eventueel ook oplossingen voor zo'n zondag ? En dan bedoel ik op zo'n zondag zélf. Stress vermijden en zo helemaal niet ziek worden is natuurlijk het beste.

Ritsuka
2 maanden geleden
Veel mensen hebben dit ook als ze vakantie hebben, dan zijn ze eerst een paar dagen ziek.
De stress van het werk valt weg, en het lichaam forceert op deze manier rust.
Ritsuka
2 maanden geleden
Wat bij mij helpt bij veel stress is proberen kleine rustmomentjes te pakken gedurende de dag. Al is het maar even op het deksel van de wc zitten op mijn werk, ogen dicht en 1 minuut even diep in en uitademen.
erotisi
2 maanden geleden
Wat je beschrijft heeft geen officiële diagnose-naam, maar artsen herkennen het patroon wel degelijk. De term die het het beste dekt is: Let-down headache of let-down migraine
Dit betekent: hoofdpijn of migraine die ontstaat door het wegvallen van stress. Het komt typisch voor in het weekend, op vrije dagen of aan het begin van een vakantie. Daarnaast worden ook deze benamingen gebruikt: Weekend headache / weekend migraine (beschrijvende term) Stress-gerelateerde somatische klachten Soms: functionele maag-darmklachten als buikpijn en misselijkheid op de voorgrond staan Een arts zou jouw klachten waarschijnlijk begrijpen als een combinatie van let-down migraine en stress-gerelateerde maag-darmklachten. Waarom dit juist op zondag gebeurt: Tijdens een drukke week houden stresshormonen (zoals cortisol en adrenaline) het lichaam in een soort overlevingsstand. Klachten worden onderdrukt. Zodra de stress wegvalt, daalt die hormonale spanning plotseling. Het zenuwstelsel schakelt over naar herstel, en precies dan komen opgebouwde spanningen tot uiting in hoofdpijn, misselijkheid en buikklachten. Dat is een bekend neurobiologisch mechanisme en geen aanstellerij. Wat je kunt doen op zo’n zondag zelf, als de klachten al begonnen zijn: Vermijd abrupte ontspanning. Ga niet van “volle week” naar “hele dag niets”. Een lichte structuur helpt het zenuwstelsel. Houd het lichaam zacht in beweging, bijvoorbeeld rustig wandelen of lichte rekoefeningen. Sla maaltijden niet over en houd je eet- en drinkritme zo dicht mogelijk bij doordeweeks. Minder cafeïne of later ontbijten kan klachten verergeren. Grijp vroeg in bij hoofdpijn. Wachten tot het hevig is, maakt behandeling vaak minder effectief. Beperk prikkels. Rustige omgeving, weinig schermen, geen drukke sociale verplichtingen. Wanneer het verstandig is om een arts te raadplegen: Als het patroon verandert Als de klachten duidelijk heftiger worden Als er nieuwe neurologische symptomen optreden Samengevat: jouw “zondagziekte” wordt medisch het best begrepen als een let-down-fenomeen. De meest effectieve aanpak is niet alleen stress verminderen, maar vooral het geleidelijk laten zakken van spanning, zodat het lichaam niet in één keer hoeft te corrigeren.
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Waarschijnlijk heb je doordeweeks ‘spanningshoofdpijn’. De spieren in je nek zijn gespannen en waarschijnlijk ook vanuit de nek naar de schouders en je schedel.
Dit hoeft geen pijn te geven, maar kan wel. Maar je kunt ook niks opmerken of totaal andere klachten hebben. Maar omdat je adrenaline hoog is, merk je er misschien niks van. In het weekend zakt de adrenaline, ga je ontspannen vanuit je nek en dan begint het.
De meeste artsen noemen dat gewoon migraine. Ontspanningshoofdpijn wordt ook wel eens gebruikt. Ik denk dat je het beste elke dag, bijvoorbeeld voor het slapen gaan, ontspanningsoefeningen kunt doen. Dat leer je niet zomaar, maar dan neemt de spanning vanuit de nek al af. Dan slaap je ook beter en wordt jouw nek soepeler wakker.
Zorg ook voor een goed hoofdkussen.
Hierdoor herstelt jouw lichaam zich dagelijks en niet in één keer in het weekend. Een goede fysiotherapeut kan je hierbij helpen. Succes, want het is echt vervelend.
Cryofiel
2 maanden geleden
Kan het (mede?) een cafeïnegebrek zijn? Elke werkdag begin je vroeg. Je drinkt vanaf vroeg veel koffie. Zaterdag heb je ook veel te doen. Je drinkt wellicht minder koffie, maar voldoende om de afkickverschijnselen te onderdrukken. Zondag slaap je uit. Je begint veel later aan de koffie en drinkt er minder van. Typische cold-turkey ontwenningsverschijnselen van een caffeïneverslaving zijn hoofdpijn, misselijkheid, maagproblemen, en een mengeling van moeheid en rusteloosheid. Zou dit op jou van toepassing kunnen zijn, naast de spanning?
Amadea
2 maanden geleden
Omgekeerd Kortjakje-syndroom.
HeerVoldemort
2 maanden geleden
Ik zit momenteel overspannen thuis. Nu heb ik continu hoofdpijn. Toen ik aan het werk was, begon de hoofdpijn een uurtje nadat ik thuis gekomen was uit werk. Zodra ik tot rust kom is het raak bij mij.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 maanden geleden
Dank voor de uitgebreide antwoorden. Koffieverslaving heeft inderdaad ook wel een rol gespeeld. Dat was ook een terechte opmerking.
Ik vond het altijd zo vervelend dat wat ik ook probeerde.... niets hielp. Ik ben altijd bang dat het plotseling terug komt en dat ik dan wéér niet weet wat te doen. Deze antwoorden helpen. Nogmaals dank.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

"Zondagsziekte" (of "Sunday Sickness") is in medische en psychologische contexten geen erkende fysieke aandoening, maar wordt vaak omschreven als leisure sickness (vrijetijdsziekte) of Sunday neurosis.
Leisure Sickness: Dit is een term die wordt gebruikt voor mensen die symptomen ontwikkelen zoals hoofdpijn, ernstige vermoeidheid, misselijkheid of griepverschijnselen, specifiek tijdens vakanties of in het weekend wanneer ze eindelijk rusten.
Sunday Neurosis (Zondagneurose): Een term die oorspronkelijk door Sandor Ferenczi werd geïntroduceerd voor het gevoel van onbehagen, angst of lichte ziekte dat ontstaat door de plotselinge rust op zondag, vaak gekoppeld aan stress over de komende werkweek.
(Lees meer...)
fremar
2 maanden geleden
Amadea
2 maanden geleden
'Zondagsneurose' is de beklemmende leegte die sommigen ervaren wanneer de wekelijks verplichte rustdag aanbreekt. Dat is iets anders dan hoofdpijn en misselijkheid.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing