Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In 2026 word ik (man) 55. Zijn er medische onderzoeken die dan verplicht of raadzaam worden? Welke?

Ik weet helemaal niet wat ik kan verwachten. En heb hierover geen informatie.

Krijg ik binnenkort automatisch een uitnodiging voor een of meer onderzoeken? Welke? En is het verstandig zelf onderzoek aan te vragen? Voor welke specifieke aandoeningen dan? Ook als ik geen medische klachten heb?

Abcde
2 maanden geleden
Sowieso is het vanaf 50 jaar, verstandig om je prostaat te laten checken.
ronron1212
2 maanden geleden
Niets is verplicht
Ritsuka
2 maanden geleden
Je kunt bij je huisarts navragen wat hij/zij adviseert. Deel is ook afhankelijk van wat er in je familie zit, zoals bijvoorbeeld een hoge bloeddruk.
Antoni
2 maanden geleden
Vrouwen in Nederland ontvangen uitnodigingen voor onderzoek naar baarmoederhalskanker. Misschien ook wel naar andere aandoeningen, dat weet ik niet. Ontvangen mannen in Nederland voor geen enkele aandoening een uitnodiging?
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Verplicht is niks.
Gewenst, verstandig bespreek dat met jouw huisarts. Vrouwen ontvangen bevolkingsonderzoek voor de borsten, baarmoederhals en dikke darm. Mannen ontvangen een uitnodiging voor de dikke darm.
Aan jou de keus om mee te doen.
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Wat Abcde zegt, vind ik wel heel goed, maar ook aan jou de keus. En, wat Ritsuka zegt kan ook waardevol zijn.
Weet je, bevolkingsonderzoek is ook een verdienmodel. Verder geeft dat ook geen zekerheid. Dus, is het de stress? waard voor jou?
tinus1969
2 maanden geleden
Nederlandse huisartsen zijn iha erg terughoudend met het adviseren/uitvoeren van preventief medisch onderzoek bij mensen zonder medische klachten.
Antoni
een maand geleden
Veel dank voor alle reacties!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Er is één landelijk bevolkingsonderzoek dat standaard aan zowel mannen als vrouwen vanaf 55 jaar (en tot en met 75 jaar) wordt aangeboden: om darmkanker zo vroeg mogelijk te ontdekken. Eraan meedoen is gratis en je beslist zelf of je er wel of niet aan mee wilt doen. Elke twee jaar krijg je per post een uitnodiging met zelftest.

Met het oog op prostaatkanker bestaat nog geen bevolkingsonderzoek. Volgens de Gezondheidsraad is dat omdat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Bovendien kan zo'n onderzoek pijnlijk zijn en kunnen de behandelingen blijvende bijwerkingen tot gevolg hebben. Maar zou je het wel graag willen laten controleren, dan wordt aanbevolen dit vanaf de leeftijd van 50 elke twee jaar te doen.
(Lees meer...)
Amadea
2 maanden geleden
Antoni
een maand geleden
@Amadea, veel dank voor je antwoord! Dit maakt veel helder!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing