Kan ik onder narcose een kleine operatie ondergaan?

Hoi.
Een tijd geleden heb ik een kleine ingreep gehad, dit aan 2 voeten. Ging om ingegroeide nagels, de pijn van de verdoving was niet te harden. 1x prima, maar heb toen wel overgegeven doordat het zo kut was. Mijn vraag: kan dit gedoe ook onder narcose? Zou een ziekenhuis dit doen? Alvast bedankt.

4.7K
tinus1969
3 maanden geleden
Een verdoving kan geen pijn doen, waar had je precies last van?
ronron1212
3 maanden geleden
@tinus1969 het inspuiten kan wel degelijk pijn doen
tinus1969
3 maanden geleden
Dan is narcose niet zomaar een oplossing; dan moet er bv eerst een infuus worden geprikt: doet ook pijn.
Dus wat is het probleem precies?
HeerVoldemort
3 maanden geleden
@tinus1969 Nou, heb je wel eens een naald in je hand of voet gehad? Dat doet veel meer pijn dan een infuus aan de binnenkant van je elleboog. Dat ziekenhuis waar ik de afgelopen jaren geweest ben, vind het geweldig om infusen boven in je hand te proppen en ze kunnen vaak niet prikken ook. En altijd hetzelfde verhaal: alleen de prik doet pijn, daarna voel je er niks meer van. Maar mijn hand blijft pijn doen zolang dat ding erin zit. Ik weiger dat tegenwoordig, geen geprik in mijn handen, dan maar geen infuus het is mijn lijf. En als ik dat zeg, krijg ik hem gewoon in de binnenkant van mijn elleboog.
tinus1969
3 maanden geleden
Voor pijn door verdovingsnaalden zij soms verrassend simpele oplossingen, zoals Emla. https://www.apotheek.nl/medicijnen/lidocaine-met-prilocaine-op-de-huid?product=emla
ronron1212
3 maanden geleden
@tins1969 wel eens een kleine of grote operatie gehad? Op sommige plaatsen is een prik gewoon zeer pijnlijk. Je mag vaak ook niet zo maar andere medicatie gebruiken voor die tijd.
Abcde
3 maanden geleden
tinus 1969, je hebt duidelijk geen ervaring met deze ingreep. Je krijgt 2 prikken in de teen, waarbij de vloeistof langzaam ingespoten wordt. Vaak is de teen hierbij al ontstoken. Dit is pijnlijk, ook voor mensen met een hoge pijngrens. De huid verdoven helpt niet als de teen ontstoken is. Bartjekwartje bespreek dit met de behandelend arts, ik weet niet of een roesje mogelijk is, maar stel de arts deze vraag.
Bartjekwartje
3 maanden geleden
@Abcde bedankt voor je duidelijke antwoord. Zal ik inderdaad doen. Ik weet alleen niet hoe het in elkaar steekt zo'n narcose, of dit zomaar even makkelijk kan etc.
Cryofiel
3 maanden geleden
Inderdaad, een prik kan op bepaalde plekken erg pijnlijk zijn. Als daarna vloeistof wordt ingespoten, kan de druk daarvan een bijna ondraaglijke pijn geven.

Dit geldt des te erger wanneer de geïnjecteerde plek ontstoken is, ongeacht of de ontsteking door een infectie komt, of dat het een steriele ontsteking is.
Abcde
3 maanden geleden
Bartjekwartje, ik ga er niet vanuit dat een narcose/roesje kan. Vooral omdat er complicaties kunnen ontstaan, maar ook omdat het veel duurder is. Maar buiten narcose/het roesje bestaan er meerdere manieren om minder pijn te ervaren. Welke andere of aanvullende mogelijkheden er misschien zijn bij jouw behandelend arts, passend bij jouw situatie, kan alleen deze je vertellen. Bespreek je angst daarom daar.
Z512099
3 maanden geleden
@Bartjekwartje, misschien is op voorhand enkele pijnstillers nemen een optie? Een volledige narcose is niet gezond.
HannekeJanssen
3 maanden geleden
Ik zou niet zomaar zonder overleg ook andere pijsntillers nemen, overleg dat sowieso even met je arts. Volledige narcose is én behoorlijk duur (middelen, en er moet een operatiekamer zijn, en meer personeel etc) en slecht voor je lijf - je kunt nog lang last houden van bijv. concentratiestoornissen, misselijkheid direct na de operatie,etc. Mogelijk is er wel een meer uitgebreide sedatie mogelijk, waarbij bijv. je hele voet wordt verdoofd (en niet alleen de ontstoken teen).
tinus1969
3 maanden geleden
1. Het verbaast me dat verdovingen blijkbaar zoveel pijn kunnen doen - had ik niet eerder gehoord - ondanks dat ik nog wel eens wat hoor, zeg maar.
2. Denk bij dit soort problemen niet teveel in oplossingen. Zorg er eerst voor dat het probleem helder is. Ga dus niet meteen zeggen 'ik wil narcose', maar ga met de arts praten over wat er precies pijn doet.
ronron1212
3 maanden geleden
@tinus1969 heb je wel een eens verdoving gehad? Ik kan je uit ervaring vertellen dat bijv verdovingen om en rond je oogleden zeer pijnlijk zijn. Eerst de naald en dan nog eens de vloeistof en dat een paar keer. Verdovingen in vingers tenen enz kunnen ook zeer pijnlijk zijn. Het is maar kort maar wel intens. Artsen weten dat ook en proberen hier echt wel rekening mee te houden dus ik weet niet wat je nu wil bewijzen zonder ervaring op dat gebied.
tinus1969
3 maanden geleden
@ronron1212 '@tinus1969 heb je wel een eens verdoving gehad?'
Ja, op meerdere plaatsen. Iha weinig last van. Ik heb wel gemerkt dat goede priktechniek scheelt - mijn huidige tandarts had me verleden week al verdoofd voordat ik het in de gaten had.
ronron1212
3 maanden geleden
@tinus1969 tandarts is niet zo erg als op de plaatsen waar ik het over heb.
Cryofiel
3 maanden geleden
Tandarts is enorm pijnlijk als er een ontsteking zit.

Antwoorden (1)

nee kleine operatie,s zoals een ingegroeide nagel is altijd onder plaatselijke verdoving en dat je moest overgeven is van de stress .ik wens je veel sterkte
3 maanden geleden