Is dit een tekenbeet of een muggenbult?

Ik ben momenteel op vakantie in Griekenland en heb (dacht ik) een muggenbult net onder mijn knieholte. Nu begin ik steeds meer te twijfelen of het niet een tekenbeet is. Ik weet dat teken minder voorkomen aan de kust /strand maar toch vind ik het gek. Ik twijfel of ik naar de dokter moet ivm eventueel lyme of dat het toch een muggenbult is. Iemand die hier meer van weet?

Picture for question
1.1K
ronron1212
7 maanden geleden
een teek bijt niet even die blijft echt lange tijd aan je hangen om zich vol te zuigen met jouw bloed.
Pieterke
7 maanden geleden
Dit ziet er niet uit als een teken beet.
Internet: Hoe weet ik of ik een tekenbeet heb?
Je herkent een tekenbeet vooral door de aanwezigheid van de vastgehechte teek in de huid. Wanneer de teek nog niet volgezogen is, lijkt het vooral dat er een donker puntje vasthangt aan de huid. Het lijkt soms ook op een sproetje of moedervlekje.
Inekez1
7 maanden geleden
Het is in elk geval geen tekenbeet. Er bestaan meer bijtende en stekende beestjes dan alleen muggen en teken. Het is natuurlijk niet zo dat als iets niet op een muggenbeet lijkt het DUS een tekenbeet is...
Als je er (behalve jeuk) verder geen last van hebt zou ik me geen zorgen maken en lekker van je vakantie genieten. Af en toe insmeren met after-bite tegen de jeuk.
Cryofiel
7 maanden geleden
Tja... het zou een tekenbeet kunnen zijn, waarbij jij de teek er ongemerkt hebt afgekrabt. Dat is mij ooit overkomen...

In dat geval weet je het pas na afloop. Als de bult en de jeuk wegtrekken (zou met een paar dagen, maximaal een week moeten gebeuren), en er blijft een rode kring over, was het een teek en moet je naar de huisarts. Zo niet (en dat is het meest waarschijnlijk), was het een mug of een ander bijt-, prik- of steekbeest.

Geef als eerste antwoord