Als je wilt binden zijn ducttape en andere doe-het-zelf methoden sterk af te raden, want deze verdelen de druk niet gelijkmatig over de huid en zijn niet voldoende elastisch. Deze methoden kunnen een negatieve invloed hebben op je gezondheid. Ze kunnen leiden tot pijn in de borst en de rug, hoofdpijn, vermoeidheid en flauwte en belemmeren het ademen.

Het is beter om gebruik te maken van een daartoe gemaakte binder. Die lijkt op een sportbeha, maar is speciaal ontworpen voor transpersonen. Deze heeft aan de voorkant een stugge stof die goed plat drukt en aan de achterkant een meer elastische stof, zodat de huid kan ademen.

Bij het kiezen van een binder is het belangrijk om de juiste maat te nemen: de binder mag niet te strak zitten, want dan krijg je hem niet makkelijk aan en uit en kan je niet makkelijk ademen en bewegen. Kijk dus altijd goed naar de maattabel en kies zeker geen te kleine maat. De binder hoort goed strak te zitten, maar mag geen pijn doen.

Het is aangeraden om niet langer dan acht uur achter elkaar e binden, af en toe een binderloze dag in te lassen en niet te gaan slapen, sporten of douchen met de binder om. Lang en intensief binden is niet zo goed voor de elasticiteit van je huid.
Amadea
een jaar geleden