Tot welke leeftijd wordt een maagverkleining vergoed?

Voordat ik overstap naar een andere zorgverzekering wil ik graag weten welke zorgverzekering het tot een bepaalde leeftijd vergoed!

7.1K
Erna55
5 jaar geleden
Je zegt in een reactie : " Het lukt me maar niet om me aan een kha dieet te houden,het snoepen maakt me kapot!"
Een maagverkleinende operatie zal je niet verhinderen om door te gaan met snoepen.
Je weet dat je diabeet bent en dat snoepen voor jou schadelijk is, maar toch kun je er niet mee stoppen. De drang naar snoep is groter. Je zegt zelf:" snoepen maakt me kapot" . Je hebt er geen controle over.
Het lijkt op verslavingsgedrag.
Ik denk dat je meer baat kunt hebben bij een gesprek met een psycholoog/hulpverlener. Deze kan je helpen om inzicht te krijgen in je snoepverslaving..

Antwoorden (1)

Maag verkleining zit in het basispakket
Heb je overgewicht en is je BMI (Body Mass Index) 40 of hoger? Dan kun je bij een maagverkleining in aanmerking komen voor een vergoeding vanuit de basisverzekering. Je BMI is echter niet de enige voorwaarden die zorgverzekeraars stellen voor een vergoeding. Om voor een maagverkleining vergoeding in aanmerking te komen, moet je:

Een BMI hebben van 40 of hoger. Via de rekentool van het Voedingscentrum kun je je BMI berekenen.
Je moet minimaal een jaar lang een intensief traject hebben gevolgd om onder begeleiding tot een gezondere leefstijl te komen.

Ligt je BMI tussen de 35 en 40? Dan biedt je zorgverzekering alleen een vergoeding voor een maagverkleining als je bijkomende gezondheidsklachten hebt, zoals hart- en vaatziekten of diabetes.
Maagverkleining vergoed via aanvullende verzekering?

Als je niet aan de bovenstaande voorwaarden voldoet, is het niet mogelijk een maagverkleining te laten uitvoeren. Dit is wettelijk niet toegestaan. Daarom bestaan er ook geen aanvullende verzekeringen die extra vergoeding voor maagverkleiningen bieden.
Leeftijd vanaf 18 tot 65 jaar.
Toegevoegd op 26 december 2018 12:34: tekst
5 jaar geleden
stiena58
5 jaar geleden
Zijn er verzekeringen die een hogere leeftijd wel vergoeden?Mijn huidige verzekering vergoed het niet! ik ben 68 jaar en heb een bmi van 39.1 en diabetes ,hoge bloeddruk en slaapapneu.
ronron1212
5 jaar geleden
Nee er is geen aanvullende verzekering voor en het basispakket is voor iedereen gelijk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Er wordt bij elke verzekering sporadisch een uitzondering gemaakt indien dit medisch zeer noodzakelijk is. U zult dan wel sowieso moeten voldoen aan alle eisen die ronron1212 heeft vermeld. Alleen bepaalt u dat niet, maar de behandelend arts. Dan zal de behandelend arts dit moeten aanvragen bij de verzekering. Vervolgens zal de verzekering ook nog toestemming moeten geven. Niet geschoten is altijd mis.
Waarom is deze grens gesteld? Omdat de complicaties van de operatie groter worden dan de voordelen. Kortom, opereren wordt gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://richtlijnendatabase.nl/richtlijn/morbide_obesitas/bariatrische_chirurgie_bij_pati_nten_boven_65.html
tinus1969
5 jaar geleden
@stiena58; wat heb je zelf al gedaan om af te vallen? iets dat lijkt op zo'n intensief traject? Bv een jaar lang koolhydraatbeperkt eten?
stiena58
5 jaar geleden
Het lukt me maar niet om me aan een kha dieet te houden,het snoepen maakt me kapot!
Erna55
5 jaar geleden
Een maagverkleinende operatie zal je niet verhinderen om door te gaan met snoepen.
Je weet dat je diabeet bent en dat snoepen voor jou schadelijk is, maar toch kun je er niet mee stoppen. De drang naar snoep is groter. Je zegt zelf:" snoepen maakt me kapot" . Je hebt er geen controle over.
Het lijkt op verslavingsgedrag.
Ik denk dat je meer baat kunt hebben bij een gesprek met een psycholoog/hulpverlener. Deze kan je helpen om inzicht te krijgen in je snoepverslaving..
tinus1969
5 jaar geleden
@steina58; snoepen jaagt je suikerspiegel; omhoog. Stop met snoepen en je keijgt je diabetes ook beter onder controle. Omgekeerd; elke behandeling is zinloos ('dweilen met de kraan open') zolang je blijft snoepen.