Kan je opeens boezemfibrilleren oplopen?

Hoi,

Ik ben 20 jaar en heb last van paniekaanvallen.
Vorig jaar november kreeg ik een aanval die zo heftig was, dat ik de ambulance had gebeld, en die hebben me ook meegenomen voor onderzoek. (Ik had last van hoge hartslag, tintelingen en druk op de borst) In de ambulance was mijn hartslag rond de 160 samen met de klachten die ik zonet beschreef
Later in het ziekenhuis heb ik 3 a 4 uur aan de ECG gelegen en hebben ze 2 maal een bloedonderzoek gedaan, bij beide onderzoeken kon de dokter geen rare dingen vinden, dus ben ik terug naar huis gestuurd. Nu een aantal maanden verder heb ik er hier en daar nog wel eens een aanval gehad maar niet zorgelijk.
Nu heb ik deze ochtend weer een aanval gehad, maar na deze aanval voel ik me anders, ik voel me heel raar van binnen (alsof er een soort stroomschokjes constant worden gegeven rond de linkerkant van mijn middenrif) ik heb niet het gevoel dat het mijn maag is, want dat voelt toch wel anders. Ook blijft mijn hartslag wat hoger dan normaal (Normaal heb ik rond de 60/65 en nu rond de 90 in rust, en af en toe een overslag)

Mijn vraag: Kan ik in dat halfjaar opeens last krijgen van boezemfibrilleren oplopen of loop ik mezelf alleen maar gek te maken?

2.2K
Ritsuka
een jaar geleden
Plotseling andere rusthartslag is reden voor huisarts bellen
ronron1212
een jaar geleden
Ga naar je huisarts die heeft daar voor geleerd.
tinus1969
een jaar geleden
Laat je controleren op ziekte van Graves (snell schildklier). De kans daarop is klein maar dat wil je wel even zeker weten.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ik zou niet meteen uitgaan van het ergste. Kan wel wat ontregeld zijn in je lichaam, door stress, verkeerde ademhaling, voedingspatroon, tekorten aan voedingstoffen, ontregelde hormoonhuishouding enz. Bijvoorbeeld een teveel aan snelle suikers kan ontregelend werken maar ook stofjes als histamine en tyramine.

Antwoorden (1)

Het is heel goed mogelijk dat dit komt door hyperventilatie. Dat kan leiden tot een onregelmatige hartslag en andere beangstigende symptomen. Deze symptomen lijken ernstig, maar zijn ongevaarlijk. Een (meestal om psychische redenen) verkeerde, te snelle en/of te diepe ademhaling veroorzaakt die.

Vermoedelijk ben jij als gevolg van de paniekaanval acuut gaan hyperventileren. Veel mensen met acute hyperventilatie komen terecht bij de spoeddiensten, waar na onderzoek blijkt dat dit niet nodig was. Bij normaal ademhalen neem je zuurstof in en blaas je koolzuurgas (CO2) uit. Bij hyperventilatie adem je meer zuurstof in dan nodig is en adem je meer koolzuurgas uit dan goed voor je lichaam is. De koolzuurgaswaarden in je bloed dalen tot onder het normale niveau en daardoor stijgt de PH-waarde van het bloed, waardoor dit meer alkalisch (minder zuur) wordt. Als reactie daarop maken je spieren melkzuur aan. De afzetting van melkzuur veroorzaakt een soort kleine kortsluitingen in de spieren waardoor die gaan samentrekken.

Aangezien je hart ook een spier is, krijgt dat ook last van de melkzuurafzetting en vertaalt zich dat in een onregelmatige hartslag en hartkloppingen. Ook tintelingen rond de mond en in de vingers en voeten en trillen kunnen hier een gevolg van zijn. CO2 is een natuurlijke spierontspanner en een tekort eraan laat spieren samentrekken en vernauwt aders, waardoor er een verminderde zuurstoftoevoer ontstaat naar de hersenen en naar de organen. Dit veroorzaakt tal van fysieke symptomen, zoals een licht gevoel in het hoofd, duizeligheid, pijnlijke spieren en pijn op de borst.
Amadea
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Ik zou voorzichtig zijn met dit soort diagnoses via GV, vooral omdat dit de hogere rusthartslag niet verklaart.
Amadea
een jaar geleden
Hoezo diagnose? Er worden toch duidelijke termen als mogelijk en vermoedelijk gebruikt? Als vraagsteller een diagnose wil moet hij of zij dat door een arts laten doen!
Thecis
een jaar geleden
De meeste mensen lezen dat sport nuances niet Amadea. Ik denk dat dat het punt is wat Timus1969 probeert te maken.
tinus1969
een jaar geleden
@Thecis en daarom kan dit beter als rwactie.