Ja dat kan. Maar als fitnessen eigenlijk niet je hobby is en je ervaart het als verplichting om af te vallen of sterker te worden, dan kan het ook een averechts effect hebben op je depressie als je te weinig vooruitgang ziet. Je moet ook niet gaan fitnessen als je er een bloedhekel aan hebt maar anderen zeggen dat het goed voor je is. Zoek dan beter een sport of bezigheid die je wel leuk vindt. Bij voorkeur iets buiten, want zonlicht, frisse lucht en een groene natuurlijke omgeving hebben ook een positieve invloed op depressie.

Over het algemeen is sporten altijd goed en juist ook bij een depressie, of om depressie te voorkomen. Het is dan wel belangrijk dat je geniet van het sporten, het niet ervaart als vervelende verplichting en er ook niet in doorslaat door alleen nog maar te sporten om maar geen emoties meer te hoeven voelen.

Dus ja, sporten (en dus ook fitnessen) is gezond voor lichaam en geest. Maar sommige mensen raken vanuit hun depressie verslaafd aan sporten en dat is op de lange termijn dan weer niet gezond.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Heel genuanceerd; er lijkt een kleine subgroep van mensen met depressie te zijn, die zich beter voelt door te sporten. Voor de meeste mensen helpt het niet, of hoogstens als aanvulling op pillen en therapie.
Alle "bewegen" kan helpen tegen een depressie. Zie alle memes maar die er in coronatijd rondgingen: "Going for a stupid little walk for my stupid mental health". Want ook als je bewegen niet leuk vindt, en als je depressief bent vindt je niet zoveel "leuk", maak je als je beweegt het hormoon endorfine aan, wat helpt om je beter te voelen. Dus zoek iets op wat je het minst vreselijk vindt, en ga er op uit. (Natuurlijk ben je niet na 1 wandeling of 1 fitnesssessie genezen, maar eventueel met medicijnen en therapie kan bewegen wel degelijk helpen om een depressie te tackelen!)
een jaar geleden