Wat moet je doen als het water maar niet uit je oor komt?

Ik had 2 dagen geleden gezwommen en het water wil maar niet uit mijn oor komen. Ik heb al veel verschillende manieren geprobeerd om het water uit mijn oren te krijgen maar niets werkte helaas. Het is super vervelend want ik hoor er minder door. Kan dit nog lang duren en kan dit kwaad?

2.4K

Antwoorden (2)

Gebruik een föhn
De hitte van een föhn kan helpen het water in je gehoorgang te verdampen.

Zet je föhn op de laagste stand.
Houd de föhn op ongeveer een meter afstand van je oor en beweeg hem in een heen-en-weer beweging.
Terwijl je aan je oorlel naar beneden trekt, laat je de warme lucht in je oor blazen.

Probeer oordruppels met alcohol en azijn
Alcohol kan helpen het water in je oor te verdampen. Het werkt ook om de groei van bacteriën te elimineren, wat infectie kan helpen voorkomen. Als het opgesloten water ontstaat door oorsmeerophoping, kan de azijn helpen het te verwijderen.

Combineer gelijke delen alcohol en azijn om oordruppels te maken.
Breng met een steriele druppelaar drie of vier druppels van dit mengsel in je oor aan.
Wrijf zachtjes over de buitenkant van je oor.
Wacht 30 seconden, en kantel je hoofd zijwaarts om de oplossing eruit te laten lopen.
fremar
een jaar geleden
Ritsuka
een jaar geleden
Een föhn? Klinkt gevaarlijk
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Ik heb hier in eerste instantie een min voor gegeven omdat het goedoe met de föhn gewoon een gevaarlijke business is. (Dat vind ik overigens nog steeds !) Toch klopt het antwoord wel ! Met een föhn op een meter afstand (!!!) is de kans op oververhitting van het oor klein. Omdat het antwoord, naar de letter, wel klopt heb ik mijn min ongedaan gemaakt. Maar omdat het risico vrij groot is dat die meter afstand niet strak gehanteerd wordt vind ik het nog steeds een te gevaarlijke weg om te bewandelen. Ik kan daarom ook geen plusduimpje geven.
Water in het oor is een veel voorkomende klacht na het zwemmen, douchen of watersporten. Je hebt dan plotseling het gevoel dat er water in je oor zit, wat zich onder meer kan uiten door een krakend gevoel en vaak is het gehoor ook enigszins beperkt in het aangedane oor. Meestal is het onschadelijk, maar het water mag niet langer dan twee dagen in het oor blijven, anders kunnen er complicaties optreden. Als het water te lang in je blijft oor zitten, dan kun je last krijgen van een zwemmersoor; een ontsteking van de huid van de ingang van het oor. Als je het water niet uit je oor krijgt, is het verstandig om je huisarts te raadplegen. Doe dit ook als er complicaties optreden.

De meest doeltreffende zelfzorgmaatregel bij water in het oor zijn:
• Je oor vacuüm trekken door je hoofd scheef te houden, met het betreffende oor naar beneden. Druk vervolgens met de palm van je hand op je oor en maak een pompende beweging zodat het water uit je oor stroomt.
• Je hoofd kantelen en aan je oorlel trekken, waardoor je de gehoorgang wat wijder maakt. Je kunt er ook bij gaan hinkelen.
• Ga een tijdje op je oor liggen waar het water in zit, waardoor je de zwaartekracht het werk laat doen.
• Het water komt ook gemakkelijk uit je oor als je je kaken rond je oren beweegt door kauwbewegingen. Kantel hierbij je hoofd naar de kant waar geen water aanwezig is en kantel daarna je hoofd snel naar de andere kant.
• Zuig tussen drie tot vier druppels ontsmettingsalcohol of isopropylalcohol op met behulp van een druppelaar. Druppel deze daarna in je oor en wacht 30 seconden terwijl je zachtjes langs de buitenkant van je oor wrijft. Kantel je oor tenslotte zodat de vloeistof eruit kan komen.
• Gebruik geen föhn! Dit is geen geschikte methode vanwege het risico op oververhitting van het binnenoor.
SimonV
een jaar geleden