Trommelvliessluiting, myringoplastiek. Hoe gaat de operatie? En word je gehoor slechter na de operatie?

Op internet heb ik gelezen dat je gehoor veranderd na het sluiten van de trommelvliezen.
Ik heb volgende week vrijdag de operatie en ben erg bang dat ik daarna gehoorverlies krijg.
Op dit moment heb ik nog een goed gehoor, heeft het dan wel zin om de operatie te ondergaan?

Is hier iemand die myringoplastiek al een keer heeft meegemaakt en zijn/haar ervaringen met mij wilt delen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (1)

Myringoplastiek is de medische term voor het sluiten van een gaatje in het trommelvlies. Als er een gaatje in het trommelvlies is ontstaan, is er minder trommelvlies over om het geluid op te vangen. Zo ontstaat gehoorverlies. Tevens kan bij een gaatje in het trommelvlies zwem-, bad- en douchewater direct in het middenoor lopen en daar een ontsteking veroorzaken.
Voor deze operatie wordt u drie tot vier dagen opgenomen in het ziekenhuis Bernhoven, locatie Oss. Wanneer het trommelvlies wordt gesloten na het verwijderen van buisjes, vindt de operatie meestal in dagbehandeling plaats. Bij de operatie maakt de KNO-arts gebruik van een soort trechtertje. Het trechtertje wordt via de gehoorgang ingebracht, waardoor er uitwendig geen littekens ontstaan. Met behulp van het trechtertje wordt het gaatje in het trommelvlies gesloten.