Gewrichten (polsen, ellebogen, schouders, knieën en enkels) knakken veel. Wat kan ik doen?

Hoi allemaal. Ik ben 17 jaar en heb de laatste paar weken last van mijn gewrichten die vaak knakken, of ik dat nou zelf doe of doordat het komt door een bepaalde beweging en soms doet het ook eventjes zeer. Mijn gewrichten lijken minder sterk aan te voelen en het voelt alsof er een bepaalde druk op staat. Van dat knakken heb ik al een jaar of 2 'last' van, alleen is het knakken de afgelopen weken een stuk erger geworden en is die druk erbij gekomen. Ik wilde dus een paar weken de sportschool weer gaan oppakken, naar ik vond het onverantwoord om zomaar te gaan trainen als alles 'onstabiel' voelt. Eerste instantie wilde ik naar mijn linker schouder laten kijken, gezien ik afgelopen lente van mijn fiets gevallen ben en het lijkt alsof er iets verkeerd schiet, maar nu is er dit bijgekomen. Ook heb ik het gevoel als ik tussendoor korte, lichte tintelingen heb in m'n handen. Ik had dus voor gidteren een afspraak staan voor de fysio om het te laten onderzoeken, maar ik ben positief getest dus die afspraak zal nog even moeten wachten.

Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn en wat ik in de tussentijd kan doen tot de afspraak? Alvast bedankt!
P.S. Ook voelen mijn vingers wat stroever tijdens bijvoorbeeld het typen of gamen.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.5K
Pieterke
2 jaar geleden
Ik denk dat het raadzaam is om ook een afspraak met de huisarts te maken als je weer uit quarantaine bent. Het zou met artritis of reuma te maken kunnen hebben.

Antwoorden (1)

Op zich heeft iedereen hier in meer of mindere mate last van.
Elk gewricht bestaat uit minimaal twee delen bot met kraakbeen aan de uiteindes. Om dat soepel te houden, maakt je lichaam een soort 'gewrichtssmeer' aan, een vloeistof waarin opgelost gas zit.
Als je bijvoorbeeld aan je vinger trekt, wordt de holte in het gewricht iets groter en ontstaat er een onderdruk. Die zorgt voor een vacuüm. Door de druk komen de opgeloste gassen vrij. Het vacuüm verdwijnt en er ontstaat ruimte in het gewricht. Die ruimte wordt gevuld met gas, hetgeen dat 'ploppende' of 'knakkende' geluid veroorzaakt.

Omdat het knakken bij jou soms ook pijn doet, kan er meer aan de hand zijn. Zo kan er sprake zijn van gewrichtsslijtage, ook wel artrose genoemd. Daarbij veranderen je kraakbeen en bot langzaam van structuur. Artrose is de meest voorkomende reumatische ziekte: ongeveer een miljoen mensen in Nederland hebben het.
Maak dan dus een afspraak met je huisarts om de oorzaak te achterhalen. Een fysiotherapeut lijkt me in dit geval minder zinvol om mee te beginnen.
SimonV