wat betekent tachyardie en heb ik dat?

ik heb vaak een onderzoek gedaan naar me hart omdat ik het gevoel had dat me hart te vaak bonkte eerst vooral in rust maar dat is weggegaan. nu bij sport af en toe voel ik het echt door me borst drukken. heb onderzoeken gedaan en hart scan maar het blijkt dat ik niks heb wat ik zelf raar vind?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.3K
Pieterke
2 jaar geleden
Wij hier kunnen niet bepalen of jij tachycardie hebt. Dat moet je toch echt met je arts bespreken. Ik zou sowieso een afspraak met je huisarts maken nu de klachten blijven bestaan.
TurfGraver
2 jaar geleden
Ik zou geen gebakken ei met spek eten.
SentWierda
2 jaar geleden
Tachycardie komt o.a. voor bij weinig actieve jongeren met een lage bloeddruk (orthostatische tachycardie).
Als je je hierin herkent, ga dan zo snel mogelijk naar de huisarts.
SentWierda
2 jaar geleden
De lage bloeddruk die hoort bij orthostatische tachycardie is alleen meetbaar (= kan alleen worden gemeten) in staande houding.

Antwoorden (1)

Tachycardie betekent dat je hart plotselinge aanvallen krijgt van veel te snel slaan. Die aanvallen kunnen na een paar seconden weer over zijn, maar kunnen ook minuten of zelfs een paar uur duren. Dat kan komen door een aangeboren hartafwijking, een erfelijke hartritmestoornis, of een beschadiging van het hart na een virusinfectie.

Of iemand dat heeft kan alleen na meerdere onderzoeken door een arts bepaald worden. Jij bent al onderzocht en jouw hart is gescand. De arts heeft daaruit geconcludeerd dat er niks mis is. Daaruit moet jij concluderen dat het geen tachycardie is wat jij hebt.

Uit een andere vraag begrijp ik dat jij 17 jaar bent. Een tijd in je leven waarin veel gebeurt. Spannend, stressvol misschien. Mogelijk dat jij daardoor te oppervlakkig ademhaalt. Daardoor krijgt je lichaam minder zuurstof dan het nodig heeft. Dat heeft als gevolg dat allerlei lichaamsprocessen verstoord kunnen raken. Vooral als je een zware sport beoefent vergt dat meer zuurstof dan bij rustig zitten. Probeer de volgende keer dat jouw hart gaat bonken maar eens of het helpt bewust van je buik uit heel diep adem te halen en langzaam weer uit te blazen.
Amadea