Waarom krijg ik een slapend been tijdens sporten?

Goedemiddag,

Ik heb thuis de beschikking over een roeiapparaat en dat gebruik ik heel vaak. De laatste weken valt het me op dat mijn rechterbeen een slapend gevoel geeft, na ongeveer tien minuten sporten.

Het belemmert mij bij het sporten, want het is heel vervelend gevoel. Ik vind het nogal vreemd, want ik had het eerder nooit Hoe komt dit en wat kan ik hieraan doen? Ik ben overigens 60 jaar. Misschien leeftijdsgerelateerd?

Met vriendelijke groet,
Peter.

2.3K
Ritsuka
2 jaar geleden
Misschien is je houding verkeerd?
ronron1212
2 jaar geleden
Even langs de huisarts
pete1000
2 jaar geleden
Mijn houding verkeerd? Nee, ik doe niets anders dan voorgaande keren.

Antwoorden (1)

Een slapend been, of andere ledematen, wordt ook wel paresthesie genoemd. Het ontstaat onder meer door repetitieve bewegingen uitvoeren die de zenuwen herhaaldelijk comprimeren, door een langdurige druk op de zenuw en een tijdelijke slechte doorbloeding.
Dit kan bij roeien het geval zijn.
De druk zorgt ervoor dat je zenuw stopt met het doorgeven van normale pulsen. Vervolgens verliezen de hersenen deels het contact met dit lichaamsdeel. Je voelt het bepaalde ledemaat hierdoor even niet meer, wat een soort ‘slapend’ gevoel kan geven. Bovendien wordt het lichaamsdeel door het gebrek aan bloed slap en lam.
De kans dat je er last van hebt stijgt met de leeftijd.
SimonV