Wat kun je doen tegen auditieve hallucinaties?

Wat kun je doen tegen auditieve hallucinaties? Als ik bijvoorbeeld de airco/luchtsysteem of radiator hoor opstarten en verder is het stil heb ik vaker het idee dat iemand mij uitscheldt, terwijl dit niet zo is. Het klinkt echt zo en zodra ik wegga houdt het ook meteen op.
Wat kan ik daartegen doen?

1.9K
Ritsuka
2 jaar geleden
Heb je vaker het idee stemmen te horen?
tinus1969
2 jaar geleden
Auditieve hallucinaties kunnen een gevolg zijn van oververmoeidheid.
MrBart
2 jaar geleden
Ik geloof trouwens niet dat ik op dit moment oorsuizen/tinnitus heb, maar er is ook een airco-unit van de buren bevestigd in een hoek van hun tuin, die uitkomt naast mijn slaapkamer. Misschien dat het ook daaraan ligt, dat ik constant iets hoor.

Antwoorden (2)

Soms is het heel eenvoudig om je auditieve hallucinaties op te lossen. Als de stemmen worden veroorzaakt door bijvoorbeeld antipsychotica, kan het helpen om de dosis van je geneesmiddel aan te passen. Als een psychotische stoornis de oorzaak is, kan een combinatie van medicatie en therapie nodig zijn.

Bij auditieve hallucinaties hoor je geluiden die er niet zijn. Wat jij hoort, zijn volgens mij geen hallucinaties. Je hoort wel degelijk een geluid, maar interpreteert dit op een nare manier.
Dit doet denken aan de Rorschach-test. De test is gebaseerd op de menselijke neiging interpretaties en gevoelens te projecteren op inktvlekken. Sommige mensen zien hele vrolijke afbeeldingen, andere bijvoorbeeld hele angstwekkende.
In jouw geval is het een ‘abstract geluid’ waar je stemmen in hoort. Ikzelf hoor vaak house-muziek in het gedreun van een ventilator. Hopelijk helpt het te beseffen dat het een interpretatie van het geluid is, en de stemmen niet echt zijn.
Waarom jij in het geluid ‘uitschelden’ hoort, kan jij alleen maar weten of ontdekken. Vaak gaat negatieve stemmen horen gepaard met andere klachten, zoals achterdocht, somberheid en een laag zelfgevoel.
Toegevoegd op 01 september 2021 07:23: tekst
SimonV
2 jaar geleden
Het is een normaal verschijnsel genaamd 'Auditieve pareidolia'

"Pareidolie of pareidolia is een psychisch verschijnsel, een vorm van illusie waarbij iemand een zodanige interpretatie van onduidelijke of willekeurige waarnemingen heeft, dat hij hierin herkenbare dingen meent waar te nemen.[1] De naam is afkomstig van het Griekse para (naast) en eidolon (beeld)."

"Het verschijnsel kan zich ook in auditieve vorm voordoen. Men kan bijvoorbeeld stemmen horen in het geluid van allerlei apparaten of in het geruis op geluidsbanden. Een bijzondere vorm van auditieve pareidolie is dat men berichten denkt te horen in (vrijwel altijd opzettelijk) achterwaarts gespeelde grammofoonplaten."
Je hoeft hier niets aan te doen, het besef dat het normaal is en dat je niet echt iets hoort kan rust geven. Je kunt er ook voor kiezen om ander geluid als radio of tv op de achtergrond aan te zetten, zodat de storende geluiden minder opvallen.
Toegevoegd op 31 augustus 2021 12:57: bron, tekst
Ritsuka