Waarom heet een Spaanse kraag een Spaanse kraag, als het niks met een kraag te maken heeft?

5.1K
Utrecht
2 jaar geleden
Een kraag kan ik me nog wel voorstellen, maar waarom een Spaanse?
jc54
2 jaar geleden
De Spaanse kraag is een nauwe voorhuid die strak achter de eikel knelt. Er is een tijd geweest dat Spaanse edellieden een kanten kraag droegen die dan wel niet zo strak zat, maar wel behoorlijk ongemakkelijk was. Vandaar de vergelijking en de naam (denk ik).
jc54
2 jaar geleden
https://be.gensdecoeur.com/13599-where-did-the-spaniards-get-a-magnificent-lace-colla.html
SentWierda
2 jaar geleden
In drie eerdere vragen over een nauwe voorhuid is de Spaanse kraag genoemd.
Vul rechtsboven in als zoekterm: Spaanse kraag.
LeonardN
2 jaar geleden
@SentWierda Dat zou zinloos zijn voor de vrager. Allerlei vragen rondom de Spaanse kraag, geven geen uitleg WAAROM de aandoening zo heet zoals hij heet.
De andere vragen zijn puur medisch, en gericht op het euvel, niet op de herkomst van het woord (etymologie).
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Voor de GV-lezers blijkt uit de vraag niet waarover de vraag gaat: een insnoering van de penis. Vandaar de verwijzing naar eerdere vragen m.b.t. hetzelfde onderwerp.
LeonardN
2 jaar geleden
Wel als je kijkt in welke categorie de vraag is gesteld.
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Zelfs dan. Hoe moet iemand weten dat Spaanse kraag een penibele medische aandoening is die alleen bij mannen voorkomt - als daarover niets in de vraag staat? En als bij 'Lichamelijke klachten' niet meteen een lamp gaat branden?
As het nu gaat over: een stuk in de kraag hebben - dan ben ik geneigd meteen te denken aan lichamelijke klachten.
LeonardN
2 jaar geleden
Ik zie vooral niet hoe het de vrager zou helpen als deze de zoekterm "Spaanse kraag" in zou voeren. Kan je er een soort verhaaltje van maken, wat er in het meest gunstige geval kan gebeuren? Dus
1.Siri1995 voert "Spaanse Kraag" in.
2.Vindt de vrager die niet een antwoord op haar vraag geven
3. ???
4. Siri1995 is tevreden!

Antwoorden (2)

Parafimose wordt ook wel Spaanse kraag genoemd omdat de vorm van de voorhuid dan lijkt op de kraag van 16e-eeuwse Spaanse kostuums. Het dragen van zo'n grote witte geplooide kraag behoorde tot de mode van het Spaanse hof en omdat de Nederlanden sterk onder Spaanse invloed stonden werd dat gebruik bij ons overgenomen.
Amadea
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
+Het lijkt me evident dat de visuele gelijkenis de reden is dat de aandoening ook wel zo genoemd wordt. Misschien dat je je bron nog kan bijvoegen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Parafimose
"Deze aandoening wordt ook wel Spaanse kraag genoemd, omdat de vorm van de voorhuid lijkt op de kraag van 16e-eeuwse Spaanse kostuums."
Een Spaanse kraag kan verwijzen naar een molensteenkraag (zie afbeelding), een type halskraag die veel werd gedragen aan het Spaanse hof. Ook wordt de naam gebruikt voor Parafimose, een aandoening aan de voorhuid van de penis en voor de wilde perzik, een plat perzikenras, dat je tegenwoordig ook op de supermarkten tegen komt.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
-min
Je beantwoordt niet WAAROM het zo heet. Enkel welke dingen zo heten. Als de vraag in etenswaren stond en we aan konden nemen dat de vrager de perziksoort bedoelde zou het antwoord iets zijn als. De perziksoort draagt die naam OMDAT deze lijkt op een molensteenkraag, ook wel Spaanse kraag genoemd. (als dat het geval zou zijn) https://www.vangeldernederland.nl/nl_NL/p/wilde-perziken-spanje-paraguayo/26629/
"De wilde perzik is een platte variant van de perzik die ook wel paraquayos of vanwege de vorm Spaanse kraag wordt genoemd." (en dat is dus het geval) Jou antwoord laat niet blijken dat de herkomst van die woorden terugverwijst naar de originele benaming.
Deze vraag staat in "lichamelijke klachten" dus de vraag zal gaan om parafimose.
SentWierda
2 jaar geleden
Een min geven voor dit antwoord gaat me te ver. Want het is een leuk verhaal.
Maar is het een antwoord? Mwa. De relatie tussen de molensteenkraag en parafimose zie ik niet.
Er worden zoveel benamingen bedacht waarbij je vraagtekens kunt zetten. Ook benamingen met het woord Spaans. De Spaanse vlieg bijvoorbeeld: heeft niets met een vlieg te maken (want: het is een kever). De Spaanse griep bijvoorbeeld - heeft niets met Spanje te maken. Spaanse pokken heeft niets met Spanje te maken (= syfilis). Spaans leer, heeft niets met Spanje te maken (= marokijn leer, uit Marokko). Spaans riet heeft niets met Spanje te maken (= rotan, rotting uit Indonesië).
Van Dale geeft als een definitie van Spaans: vreemd, zonderling. En misschien is dat wel meteen het antwoord: parafimose is een zonderlinge ziekte waar je het benauwd van krijgt.