Is mijn bloeddruk te hoog?

Na een week bloeddruk thuis meten is mijn bloeddruk gemiddeld 132/70. Soms met uitschieters richting bovendruk van 140 of soms ook wat lager, rond de 120. Maar gemiddeld dus 132/70, onderdruk blijft altijd rond die 70 en schommelt niet zo veel. Ben pas 21 en sport iedere dag wel, ook neem ik omega 3 pillen. Ik vraag mij af of mijn gemiddelde bovendruk niet wat hoog is? En ook omdat ik soms uitschieters richting de 140 heb.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
3 jaar geleden
Ga naar de huisarts
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Neem 1x per dag je bloeddruk op een rustig moment. Het is normaal dat je bloeddruk de ganse dag door schommelt. Verder niet teveel mee bezig zijn. Je bent jong en sportief dat is heel positief.
paulus811
3 jaar geleden
@Ritsuka, waarom met een dergelijke bloeddruk naar de huisarts? Wat is dan het verhaal? Als je om niets naar de huisarts gaat, moet je ook nooit meer klagen over de ziektenkostenpremie.
Ritsuka
3 jaar geleden
@paulus811 ik bedoelde zodat de huisarts de zorgen kan wegnemen en de vragen kan beantwoorden die SluweVos heeft

Antwoorden (1)

Je bloeddruk is normaal maar:
Je bloeddruk is op elk moment van de dag anders:

‘s nachts is je bloeddruk relatief laag
​als je wakker wordt stijgt je bloeddruk
in de loop van de dag neemt de bloeddruk weer iets af
aan het eind van de middag en in het begin van de avond stijgt de bloeddruk weer
Houd er ook rekening mee dat je bloeddruk hoger kan zijn door wat je eet of drinkt, medicijnen of als je emotioneel bent.
fremar