Waarom knakken mijn beide enkels alleen tijdens het traplopen?

3 jaar geleden
1.2K
Amadea
3 jaar geleden
Omdat jij alleen bij het traplopen je enkels op die manier beweegt? Vermoedelijk fiets je niet...
GvD
3 jaar geleden
Klopt ik rij alleen motor

Antwoorden (1)

Je gewrichten werken als normale scharnieren. Als je trappen loopt, loop je eigenlijk vooral op je voorvoet en dragen de scharnieren van je enkels je volledige lichaamsgewicht. Het wrijven tussen de knokkels is zo op zijn zwaarst en het vrij normale (meestal zachtjes) kraken van de gewrichten valt dan extra op.
Het kan een teken zijn van beginnende artrose, maar dat hoeft niet persé.