Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat moet ik doen als mijn oksels opeens heel erg stinken zonder dat ik zweet?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
Amadea
3 jaar geleden
Tijd om jouw oksels eens goed te wassen?
Z512099
3 jaar geleden
En dan opeens nog wel.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ieder mens heeft zo’n 2 tot 4 miljoen zweetklieren verspreid over het hele lichaam. In totaal bevind zich hiervan 4% in het okselgebied. We hebben twee verschillende soorten zweetklieren; de (1) eccriene en (2) apocriene zweetklieren. Deze eccriene klieren zijn verantwoordelijk voor de vochtproductie. De apocriene klieren houden zich bezig met geurproductie. Deze klieren worden pas ontwikkeld in de pubertijd en zijn voornamelijk actief in het okselgebied en de schaamstreek. Wanneer deze apocriene klieren overactief zijn, veroorzaakt dit een heftige transpiratiegeur. Hier kunt u dus helemaal niets aan doen. Indien u last heeft van zowel stinkende als natte oksels, zijn beide klieren overactief.

Wat te doen tegen stinkende oksels?
Stinkende oksels zijn ontzettend vervelend. Hierbij geven we u een overzicht met alle tips en de meest succesvolle behandeling tegen stinkoksels.

Tips tegen stinkende oksels

Persoonlijke hygiëne
Scheren oksels (haar houdt geur vast)
Schone kleding
Geen synthetische kleding
Voorzichtig met cafeïne, alcohol en pittig eten
Anti-transpirant
Okselpads
Talkpoeder
Voorkom stress
Aluminium hydroxide
(Lees meer...)
fremar
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Dat gaat allemaal over zweet, maar volgens vraagsteller is zweet niet de oorzaak.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Natuurlijk is zweet wel de oorzaak.... Je zweet hoe dan ook, ook als je het niet merkt, en ook als het niet in straaltjes van je afloopt, zoals in de zomer!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding