Hoe kan ik verantwoord thuiswerken zodat ik geen rugklachten krijg?

Ook ik werk sinds de pandemie veelal thuis. In het begin merkte ik het nog niet zozeer, maar nu beginnen de rugklachten toch langzaam te komen. Om escalatie te voorkomen, ben ik benieuwd naar tips hoe je het beste kunt thuiswerken om in het vervolg rugklachten helemaal te voorkomen.

3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Je houden aan de arbo wet goede stoel en werkhouding net als op je werk.
Pieterke
3 jaar geleden
Goede stoel en een bureautje dat goed op hoogte is. Regelmatig een korte pauze inlassen.
Als het kan in een aparte kamer gaan zitten.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Bij veel werkgevers is het een optie om een bureaustoel op te halen van kantoor. Misschien bij die van jou ook?
paulus811
3 jaar geleden
Heb je al eens gekeken naar een Swopper? Dat is een soort kruk die in diverse richtingen beweegt waardoor je een actieve zithouding krijgt. Een Swopper is niet goedkoop en de eerste twee dagen moet je enorm wennen, maar het voorkomt wel rugklachten. Daarnaast moet je ook af en toe pauzes nemen.

Antwoorden (1)

De tafel en je stoel horen ergonomisch goed op elkaar afgestemd te zijn. Kies daarom voor een aanpasbare bureaustoel en laat je hierin vooraf goed adviseren (bv in een vertrouwde winkel voor bureameubilair). Een tweede optie is om een (gecertificeerd) ergonomie specialist te raadplegen.
Je vindt makkelijk iemand via het internet. Hij/zij zal je tevens over je zithouding kunnen adviseren.
Er is niet één bepaalde stoel te noemen die bij jou past, dit is per persoon verschillend en hangt af van jouw bouw, jouw lengte, eventuele fysieke complicaties die er zijn, enz.enz.
Neem verder voldoende pauzes en beweging tussendoor. Werk niet te lang door.
Veel succes :)