Wat is de relatie tussen leeftijd en de kans op het krijgen van osteoporose?

Ik begrijp dat na mate je ouder wordt je een grotere kans krijgt op het krijgen van osteoporose omdat het kalkgehalte dan afneemt. Maar hoe kan dit? waarom neemt het kalkgehalte af? Zijn er misschien nog andere factoren die hierbij een rol spelen buiten de afname van het kalkgehalte?

Het beste antwoord

Het zit wat anders.
Oudere botten verliezen kalk, en daardoor hun kracht en vitaliteit. Ze drogen als het ware uit. Daarnaast hebben veel mensen hebben ook nog eens last van osteoporose.
Osteoporose is het gevolg van afgenomen botmassa en verstoring van de bot-matrix, hierdoor is de botdichtheid verlaagd. Dit leidt tot een afname van de sterkte van de botten en een verhoogd risico op botbreuken,
Tussen het veertigste en zestigste levensjaar begint de botmassa af te nemen. Dit is het gevolg van toegenomen afbraak van bot door osteoclasten en verminderde botvorming door osteoblasten. Leeftijdsgebonden veranderingen van de botten zijn de belangrijkste oorzaak van osteoporose. De afgenomen hoeveelheid oestrogenen na de menopauze verhoogt het risico op botverlies bij vrouwen. Botverlies bij mannen treedt vooral op vanaf het zeventigste levensjaar, en komt vaker voor bij mannen met tekorten in de productie van testosteron en oestrogeen. Een tekort aan vitamine D en hyperparathyreoïdie komen relatief veel voor bij ouderen en kunnen bijdragen aan de ziekte. Andere zaken die kunnen bijdragen zijn verminderde lichaamsbeweging, roken, meer dan drie glazen alcoholhoudende drank per dag, langdurig gebruik van orale (via de mond ingenomen) glucocorticoïden (bijvoorbeeld prednison, hydrocortison) en een afgenomen productie van IGF-1 (insuline-like growth factor).
SimonV
3 jaar geleden
Rpsbt
3 jaar geleden
Super, dankjewel!