Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik een plaatselijke huisarts bezoeken als ik uitslag op mijn ooh heb op vakantie?

Net wakker geworden en heb herpes denk ik aan mijn ooglid, wat moet ik doen? Naar een apotheek en een zalf kopen of naar en ziekenhuis?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Een zalfje halen bij de apotheek lijkt me voldoende.
Als het herpes is moet je het "uitzieken".
Daar is geen geneesmiddel tegen. Hoogstens verzachting.
(Lees meer...)
5 jaar geleden
Dit is waarschijnlijk een ontsteking van de ooglidrand. Deze wordt veroorzaakt door infectie van een talgkliertje (klier van Zeis) of zweetkliertje (klier van Moll) bij het haarzakje van een wimper.

De naam van dit verschijnsel is een hordeolum externum, een strontje, een stijg of, in bepaalde Nederlandse dialecten, een paddenpisser.

Een strontje is zichtbaar als een klein pijnlijk rood knobbeltje op de rand van boven- of onderooglid, soms met een geel kopje. Op een gegeven moment barst het open, waarna zich wat pus ontlast en de ontsteking meestal spontaan verdwijnt. Behandeling is nauwelijks nodig, hoewel vaak wat antibiotische zalf wordt gegeven.

Het hele proces van genezing duurt, volgens mijn eigen ervaring, ongeveer vijf dagen tot een week.

Je hoeft dus niet naar een arts, en eigenlijk hoef je ook niet naar een apotheek.
(Lees meer...)
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding