Hoe komt het dat nekpijn kan leiden tot hoofdpijn?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Askid, Soms door een verkeerde houding of een verkeerde beweging van de nek.De klachten aan de linker- of rechterkant in de nek kunnen variëren van een stijf gevoel tot plotselinge pijnscheuten in de nek. Hierdoor kan ook flinke hoofdpijn ontstaan.
https://www.fysius.nl/nekklachten-en-nekpijn-in-combinatie-met-hoofdpijn/

Antwoorden (2)

Dat is eigenlijk nogal logisch. Je nek heeft vooral de ondersteuning van je hoofd als taak. Heb je pijn in je nek, dan ga je het bewegen van je hoofd op een andere manier proberen vol te houden. Dat geeft spanning in je hoofd en daar kun je dan dus op een andere plek weer pijn door krijgen.
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Er zijn verschillende oorzaken van hoofdpijn-vanuit-de-nek. Bijvoorbeeld een verkeerde ondersteuning van nek en hoofd bij het slapen.Alleen een verkeerde houding van de nek veroorzaakt andere problemen.
https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening/88/cervicaal-houdingssyndroom
Dat is een typische vorm van spanningshoofdpijn.

Spieren in de nek reageren makkelijk op spanning. Een fysiotherapeut kan dat eenvoudig voelen.
In de loop van de dag kunnen deze spieren zich verharden (stress, lang in dezelfde houding) maar ook in de nacht (verkeerd kussen, verwerken indrukken). Soms ontstaan er zelfs triggerpoints in de nekspieren.

Deze spieren lopen vanuit de nek (naar de schouders en) over het hele hoofd. Ze hechten zich vast aan de oogkassen en bij de slapen (natuurlijk lopen er ook spieren over het gezicht).
Vanuit de nek kan het doorstralen via de platte spier over je schedel tot aan je ogen.
Deze spieren geven dan de typische (spannings)hoofdpijn.
Indien je een triggerpoint in de nek hebt, is dit helemaal gewoon.
Sommige mensen voelen de pijn tot in hun kaken.
(Pijn in de kaken wordt echt niet alleen veroorzaakt vanuit de kaken; klemmen, knarsen).

Natuurlijk zijn er ook andere vormen van hoofdpijn. Vele hebben niks te maken met de nek.

Een vriendin van mij is psychosomatisch fysiotherapeut.
Dagelijks ziet zij mensen die chronische hoofdpijn hebben door spanning vanuit de nek.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+plus en hierbij een site met nuttig oefeningen van een oefentherapeut Mensendieck.
Er zijn inderdaad legio redenen om hoofdpijn te krijgen via pijn in de nek ::))
https://mensendieckpurmerend.nl/blog/spierspanningshoofdpijn