is maagpijn normaal bij een verstopte darm?

ik heb al een weekje last van obstipatie verstopping in me darmen door te weinig kauwen tijdens mijn avond maaltijd sindsdien misselijk , maagpijn geen eetlust is dat normaal? maagpijn heb ik wel veel last van maar de dokter weet er geen raad mee ik heb wel movicolon gehad voor de verstopping maar weet niet waar die maagpijn van daan komt

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K
Pieterke
3 jaar geleden
Het is normaal dat je dan geen eetlust hebt. Je zit gewoon "vol". Bovendien ben je misselijk. Dan is het ook normaal dat je geen eetlust hebt. Het is ook normaal dat je maagpijn krijgt bij zoveel druk in de buik. En als je maagpijn hebt, heb je vaak ook geen eetlust. Het staat allemaal met elkaar in verband.

Antwoorden (1)

Als de druk in je buik toeneemt door constipatie is het normaal, dat ook de maag gaat protesteren. Macrogol ofwel movicolon is een medicijn dat vaak wordt voorgeschreven aan mensen die te maken hebben met buikklachten als gevolg van verstopping. De werkzame stoffen zijn macrogol en elektrolyten ofwel mineralen.
Het poeder houdt heel sterk water vast en is daarom zo goed om de darmen weer opgang te helpen. Het is erg belangrijk om veel te drinken als je macrogol gebruikt. Het is vies spul, maar als je een zakje poeder oplost in 100 ml water, er twee of drie scheppen suiker bij doet en dan aanvult met 105 ml vruchtensap is het een goed te hebben combinati. De eerste uren na het opdrinken moet je wel nog enkele glazen drinken (het beste is Cool Best vruchtensap of Healthy People).
Als de ontlasting nog niet op gang komt kan je best na enkele uren een tweede portie macrogol nemen. Misschien krijg je dan even wat buikpijn en/of diarree, maar dan ben je wel van het probleem af. Daarna enkele dagen een zakje per dag opmaken. Dan ben je ook van de maagpijn af én van de constipatie.
Let er ook op, dat de constipatie een andere oorzaak kan hebben zoals morfine-verwante pijnstillers (oxycodon, fentanyl e.d.). Juist dan is extra macrogol aan te bevelen.
+aanvult met 105 ml vruchtensap+
moet zijn:
+aanvult met 150 ml vruchtensap+
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
dit is movicolon in een zakje die je zo kan opdrinken uit het zakje het is een nieuwe versie ervan hopen dat het helpt en me maagpijn vermindert dit is pas dag 2 dus ben benieuwd naar het resultaat dankjewel!