Hoe komt het dat bacteriën symptomen geven?

Ik vroeg me af hoe het komt dat je symptomen krijgt als je ziek bent. Wat gebeurt er dan in lichaam? Wat doen bacteriën als ze in je lichaam zijn binnengedrongen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

De meeste bacteriën zijn onmisbaar voor het leven op aarde en onontbeerlijk voor de gezondheid van plant, dier en mens.
Bacteriën in de darmen helpen bij de spijsvertering, bevorderen de peristaltiek en maken vitamine K aan.
Natuurlijk aanwezige bacteriën op de huid vormen een deel van de afweer.

Er zijn echter ook slechte bacteriën, die bijvoorbeeld voedselinfecties veroorzaken, zoals Salmonella , Campylobacter en E. coli.
Als deze bacteriën het maagzuur hebben overleefd en de darm hebben bereikt, kunnen ze op verschillende manieren hun schadelijke invloed uitoefenen:
• Ze veroorzaken een lichte ontsteking van de darmcellen maar dingen het weefsel niet binnen, bijvoorbeeld de "gewone" Salmonella.
• Ze dringen het darmweefsel binnen en komen terecht in de bloedbaan waar ze door afweercellen worden opgenomen, waarbij endotoxinen vrijkomen. Met als gevolg koorts.
• Ze vormen enterotoxine, deze hecht zich aan de epitheelcellen en verstoort daar de opname van natriumionen door deze cellen waardoor de darminhoud vocht aan het lichaam gaat onttrekken, er ontstaat een waterige diarree wat tot ernstige uitdroging kan leiden.
SimonV
3 jaar geleden
Reddie
3 jaar geleden
Die toxines (en ook de nuttige stoffen) zijn volgens mij altijd te kwalificeren als bacterie poep. De afvalstoffen die ze uitscheiden.