Waarom kon ik tijdens een migraineaanval niet meer praten?

Hallo Allen,

Een aantal jaar geleden had ik een migraineaanval en (voor mijn gevoel) op het hoogtepunt van de hele aanval had ik een vraag aan iemand in huis waarna ik diegene riep, vervolgens kwamen er geen woorden maar hele slurren uit van... nou, niks.

In mijn hoofd wist ik helder wat ik ging vragen maar er kwam alleen maar gebrabbel uit mijn mond, als ik moest vertalen wat ik zei zou het zijn; “arrlkdijdjbdhkpwhxn”. En dat ongeveer 20 secondes lang.

Uiteraard schrok ik hier erg van en vroeg later dan ook aan een kennis hoe dit kon en of het niks ernstigs was. “Nee, dat kan gebeuren en hoef je je geen zorgen over te maken”. Ik was dus gerust gesteld.

Nou sprak ik laatst met die kennis en vertelde hem; “weet je nog die ene keer dat mijn spraakvermogen gewoon totaal weg was?” En nee, hij wist het niet meer en zei dat het wel ernstig leek.

Ik ben dus nu alsnog wel benieuwd hoe dit mogelijk is(?) online kon ik dingen vinden over ‘moeilijk op woorden komen’ maar niks over gewoon hele zinnen vertalen in een soort andere taal.

Bij voorbaat dank voor een antwoord en excuses voor het lange bericht! :)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K
Pieterke
4 jaar geleden
waarschijnlijk heb je door de migraine een soort kortsluiting in je hersens gehad. Dat hoeft niet gevaarlijk te zijn. Ik heb ook een tijdje regelmatig kortsluiting in mijn hersens gehad door hoofdpijnklachten en mijn huisarts heeft mij toen verteld dat dat niets bijzonders is. Ik had wel andere verschijnselen dan jij hebt gehad.

Antwoorden (1)

Niet meer (duidelijk) kunnen praten wordt veroorzaakt door een golf van verhoogde hersenactiviteit die ook het spraakcentrum tijdelijk aantast tijdens de migraine-aanval. Dit is een bekend bijverschijnsel.
SimonV