Hoe kan het dat thermometer (lichaamstemperatuur) steeds wat anders aangeeft?

Vanmiddag een nieuwe thermometer gekocht, gemeten op 38,8 graden. Dit leek voor mijn gevoel niet te kloppen en heb een aantal keer opnieuw gedaan. De temperatuur schommelt van 37,5 tot 38,8. Hoe kan dit? Ik doe steeds op dezelfde manier meten.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.7K
Pieterke
4 jaar geleden
Je lichaamstemperatuur kan gedurende de dag wel 1,5-2 graden schelen.
Als je 38,8 hebt dan heb je koorts, dat zou je moeten merken.
Het kan natuurlijk ook zijn dat die thermometer gewoon kapot is.

Antwoorden (1)

De ouderwetse rectaal-thermometer geeft nog steeds de beste temperatuur aan, omdat die IN je lichaam meet. Wel twee minuten inhouden. De oorthermometer geeft de meeste afwijkingen. Werkt met infrarood en ook nog een beetje aan het oppervlak van het lichaam. temperatuurverschil BIJ het oor hebben dus ook invloed.
Lees ook de reacties bij het programma Kassa! (zie link)