Wat kun je doen tegen vaak misselijk zijn en veel speeksel hebben?

Ik ben al een aantal jaar snel misselijk. Als ik bijvoorbeeld pepermunt of kauwgom (dus iets met munt) eet, word ik misselijk. Ook word ik misselijk als ik koffie drink of als ik juist uberhaupt veel drink (veel is voor mij 1-1.5 liter per dag). Ik heb dan ook vaak dorst, maar durf gewoon niet te drinken door de angst om misselijk te worden.

Misselijkheid begint bij mij bij het 'maken' van rare geluidjes. Ik weet niet waar het vandaan komt. Het komt ongeveer vanuit het midden van mijn torso en loopt dan recht naar boven naar mijn keel toe. Op het moment dat dit gebeurt, voel ik ook enige druk. Tijdens de misselijkheid krijg ik ook vaak de hik. Dan moet ik stoppen met al mijn werkzaamheden, omdat ik niet meer kan functioneren.

Ook heb ik sinds een half jaar problemen met slikken. Ik heb altijd al veel speeksel gehad, maar ik heb regelmatig dat ik slik en dat ik 'het' gewoon niet weg krijg.

Ik ben al een keer naar de dokter geweest (ruim 2 jaar geleden). Er is toen een bloedonderzoek gedaan (die op niets uitwees) ook heb ik Omeprazol gehad om te kijken of dat iets deed (ook dat hielp niet).

Ik las online iets over een middenrifbreuk. Ik heb best veel symptomen hiervan. Echter ben ik onder de 25 en las ik dat dit niet (vaak) voorkomt bij jongeren.
Extra aanvulling:
Ik heb ook weleens 'steken' net onder mijn ribbenkast.

Erna55
4 jaar geleden
Ga naar je huisarts :
Je hebt sinds een half jaar ook problemen met slikken. Je bent 2 jaar geleden naar de huisarts geweest. De huisarts kan je opnieuw onderzoeken, je hebt nl. nieuwe verschijnselen.
Pieterke
4 jaar geleden
Eens met Erna55: Je moet hier echt mee naar de dokter.
VraagAntwoord66
4 jaar geleden
Ik heb altijd het gevoel dat dokters je verhaal/leed aan luisteren om er vervolgens niets mee te doen en je weg te sturen. Later als het blijkt dat het wel iets ergs was (voorgekomen bij een kennis), verontschuldigen ze zich en dat was het.
Pieterke
4 jaar geleden
@VraagAtwoord66: Je hebt inderdaad horken van artsen maar ik denk dat de meesten hun patiënten wel met zorg behandelen. En waarom zouden ze niets met je verhaal doen? Dan kunnen ze net zo goed met hun praktijk stoppen.
Als je geen vertrouwen in je huisarts hebt kun je overwegen een andere huisarts te zoeken. Je bent immers vrij in je keuze daarin.
Pieterke
4 jaar geleden
Nog een vraagje: Slik je eigenlijk medicijnen? Omeprazol krijg je meestal als maagbeschermer bij een ander medicijn.
Ivana
4 jaar geleden
Vraag een verwijzing naar het ziekenhuis. Daar gaan ze verder dan alleen bloedonderzoek. Ik heb zelf een aantal onderzoeken gehad die verband houden met maag en slikproblemen. Je staat er versteld van wat ze allemaal ontdekken als ze dieper graven. Neem geen genoegen met lapmiddeltjes.
VraagAntwoord66
4 jaar geleden
Momenteel slik ik geen medicijnen. Hij wilde omeprazol proberen om te kijken of het dan weg was. Als dat zo was, dan moest ik terugkomen en zou hij kijken voor een vervolgstap. Op deze manier kon hij kijken of het aan mijn maag lag of niet (zei hij) @Ivana wat kwam er bij jou uit als ik vragen mag? Ziekenhuis vind ik wel vervelend omdat ik alle kosten zelf moet betalen (eigen risico van 800 euro)
Cryofiel
4 jaar geleden
Het is ook mogelijjk dat je jezelf een verkeerde sliktechniek hebt aangeleerd - of dat je door een keel- of slokdarmafwijking een verkeerde sliktechniek hebt. Dan komt er bij het drinken lucht mee naar binnen. Die lucht kan de druk, de rare geluidjes en de misselijkheid verklaren.

Antwoorden (1)

De beschrijving van geluidjes en druk kan wijzen op extra lucht in je maag. Kan ook misselijkheid veroorzaken. MAAR, ga in ieder geval naar de huisarts en vraag een doorverwijzing naar het ziekenhuis. Met een echo kan men heel veel zien aan afwijkingen aan de maag of het middenrif. Zelfs een breuk is op de echo zichtbaar. Op deze manier weet je zeker wat er aan de hand is.
Toegevoegd op 04 november 2019 21:17: bron
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
VraagAntwoord66
4 jaar geleden
Weet je dan ook toevallig waar de "geluidjes" vandaan komen? Dan kan ik dit makkelijker beschrijven tegenover de dokter (die altijd zegt dat de klachten die ik noem niets met elkaar te maken hebben). Zou een middenrif breuk wel kunnen bij een jonger persoon? Ik heb wel vanaf mijn jeugd constant gehoest tot ik ongeveer 18 was en een neusspray kreeg die ervoor zorgde dat dit drastisch verminderde (ik had namelijk gelezen dat een breuk kan ontstaan door veel niezen en hoesten)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@VraagAntwoord66
Meestal komen de geluidjes uit de maag of de darmen. Met de hik en opboeren komt het uit de maag. Bij een middenrif-breuk zou het kunnen zijn dat organen (en vooral een stuk darm) een beetje in de knel komt, maar zover moet je pas denken als je een echo hebt gehad.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een middenrif-breuk is vrij zeldzaam, maar uitsluiten kan je het nooit. Alleen een onderzoek kan je wijzer maken.