Kunnen (anti bacteriële) handgels een allergische reactie veroorzaken op mijn contacteczeem?

Ik heb al 20 jaar lang last van contacteczeem (rubber en rubberbestanddelen). Er ontstaan blaasjes op mijn handen wanneer ik langere tijd met rubber in aanraking kom. Denk hierbij aan het stuur in auto's (lederen stuur in mijn eigen auto), bedieningsknoppen, vuilniszakken en zo zijn er nog honderden voorbeelden.
Sinds een half jaar ben ik wat vaker van die handgels gaan gebruiken, handen wassen zonder water en zeep voor onderweg. Sommige zijn antibacterieel en andere zijn 'gewoon'
Maar al enige tijd doemen de blaasjes op mijn handen weer op als een allergische reactie terwijl ik deze al jaren goed afscherm. Gezien ik destijds een behoorlijke lijst heb meegekregen met stoffen die ik moet mijden, zoals bv rubber, lijnzaadolie, koelvloeistof, agressieve zepen (afwas en schoonmaakmiddelen) en tig andere stoffen die ik na 20 jaar alweer vergeten ben. Ik word niet veel wijzer van die bestanddelen die in deze gels zitten maar ik vraag mij dus wel of of deze handgels een allergische reactie kunnen veroorzaken ivm mijn contacteczeem. Ik richt mijn pijlen hier dus een beetje op een dermatoloog of chemicus. Dank u!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er zou best iets van plastic of latex etc in kunnen zitten. Er zit vaak veel rommel in die eigenlijk niet goed is.
Op mijn werk moeten wij als we de koelcel in gaan waar voedsel ligt altijd onze handen ontsmetten met zulke gel. Na verloop van tijd kreeg ik kurkdroge handen en dunne huid. Bij het minste geringste de huid stuk en bloeden.
Dus zelfs voor iemand zonder allergie werkt het al negatief voor de huid.
Weet een goede drogist of apotheek geen goeie voor jou speciaal?

Het beste antwoord

Het hoeft niet direct iets te maken te hebben met rubber- of latex-allergie. Als ik het etiket van jouw flesje uitvergroot kom ik verschillende stoffen tegen die een allergische reactie KUNNEN geven (hoeft dus niet altijd; hangt van je gevoeligheid af).
Sommige mensen zijn allergisch voor EDTA.
Geraniol en hexylcinnamal zijn etherische oliën die als parfum worden gebruikt en ook vaak allergische reacties geven zoals heel veel etherische oliën. Triethanolamine is een alkalische stof die sowieso irritant kan zijn voor de huid.
Je zal dus héél voorzichtig moeten zijn met de moderne middeltjes.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geraniol
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Excuus voor de late reactie. Ik heb geen melding kunnen ontdekken via email of wat ook. Bedankt voor uw bijdrage. Ik krijg vanmiddag een nieuwe allergietest.