Ik ben 20 kilo aangekomen in 3 maanden door een implanon, hoe krijg ik het er weer vanaf?

Ik heb een paar maanden geleden een implanon genomen en ben daardoor 20 kilo aangekomen in 3 maanden. Nu is de implanon weer verwijderd maar ik heb geen idee hoe mijn gewicht er weer af kan krijgen. Ik ben nu ook overgewicht en zou minimaal 15 kilo weg willen hebben.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
16.2K
Ritsuka
4 jaar geleden
Is dit niet iets om met je huisarts te overleggen? Het zou ook een andere oorzaak kunnen hebben.

Antwoorden (2)

Van de Implanon zelf kom je niet aan. Ja je kunt wat vocht vast houden, ook rond de enkels etc. Maar je krijgt geen extra vet of echt gewicht erbij puur door de Implanon. Wel kan je eetlust enorm toenemen waardoor je meer gaat eten en snoepen. Daar kom j dan van aan, niet door de Implanon zelf.
Net als met antidepressiva, door de pillen zelf kom je niet aan maar door toenemende eetlust eet je zelf meer.

Ga naar een diëtist voor goed voedingsadvies. Pas je eetpatroon en lichamelijke activiteiten aan en je zul gaan afvallen. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mannonetje, je hormoonhuishouding kan dusdanig in de war raken, dat de kilo's er wel aanvliegen, zelfs met hetzelfde eetpatroon.
Antidepressiva kan wel degelijk invloed hebben op de stofwisseling.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maar geen 20 kg hoor... Zeker niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dan gaat het om enkele kg, meer niet. De rest wordt er aangegeten.
tinus1969
4 jaar geleden
Als je door de implanon meer eetlust krijgt, kom je echt wel aan door de implanon. Omgekeerd, dan zou je dat gewicht mss ook spontaan weer verliezen nu diie implanon er uit is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je het zo stelt indirect wel. Maar alsnog kunje je voedingspatroon aanpassen om te zorgen dat je niet of iig minder aankomt. Nogmaals, van de implanon zelf kom je misschien enkele kg aan, de rest is echt door eten. Geeft niet, het is geen aanval of beschuldiging. Het is logisch dat je met meer eetlust ook meer eet en dus aankomt. Maar je kunt er wel iets aan doen. Niet makkelijk, zeker niet maar het kan zeker.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Manonnetje, ik heb je geen min gegeven, maar zelfs met minder gaan eten dan je deed voor de implanon, zijn er vrouwen waar de kilo's bij aanvliegen. Sommigen gaan zelfs op dieet en er gaat nog geen gram af. Het is goed dat de vraagsteller de implanon verwijderd heeft. Hopelijk gebruikt ze voorlopig anticonceptie zonder hormonen, dus condooms of koperspiraal. Hierdoor kan haar eigen hormoonhuishouding weer in balans komen en zullen de kilo's geleidelijk verdwijnen.
Het staat als éérste vermeld bij de bijwerkingen van Implanon en gebeurt zeer vaak, bij meer dan 10% van de gebruiksters: gewichtstoename. Er zijn op fora ook meerdere verhalen te lezen van vrouwen die enorm aankwamen door dit anticonceptiemiddel. De oorzaak ervan is dat het middel niet alleen zelf een hormoon afgeeft (etonogestrel, wat je lichaam het idee geeft dat de eisprong net is geweest) maar ook invloed heeft op andere hormonen in je lichaam, waardoor je bijvoorbeeld een grotere eetlust krijgt.
De ervaringen zijn verder trouwens dat de overtollige kilo's er weer afvliegen nadat het staafje is verwijderd, zelfs als het eetpatroon ongewijzigd blijft. Dus dat geeft hoop voor jou dat het niet zo heel moeilijk zal zijn of weer af te vallen. Om het te ondersteunen zou je een paar maanden gezonder kunnen gaan eten en meer gaan bewegen dan je normaal doet. Naar alle waarschijnlijkheid ben jij over een half jaar weer op je normale gewicht!
. . .
of weer af = om weer af te vallen
Toegevoegd op 31 mei 2019 11:38: tekst
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ prima antwoord, en gebruik voorlopig geen anticonceptie met hormonen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ook ik ben aangekomen van de implanon 7kg in 1,5maand. De dokter heeft mijn schildklier en nieren laten testen doe waren goed. Ik ben niet meer gaan eten en juist door de extra kilos meer gaan sporten. Ik val dan hoogstens na een week 1,5kg af maar na 1 bord spaghetti en een ijsje in het weekend ondanks t sporten kom ik gelijk weer1,5kg aan. Het is dus onzin dat je aankomt door t extra eten want ik eet helemaal niet meer dan voor de implanon.