Hoe heet het verschijnsel dat je een spuugreactie krijg na het eten van bepaald voedsel?

Ik heb heel vaak wanneer ik banaan, meloen, appel en andere fruitsoorten Maar ook heel soms mueslirepen en heel soms ook bij bepaalde soort thee een bepaalde spuugreactie.
Achterin mijn keel moet ik dan overgeven, maar het overgeven lukt niet.

Het is erg vreemd, want het is niet echt een allergische reactie. Meer dat er overtollige speeksel word aangemaakt en dan krijg ik een overgeefreactie zonder te overgeven.

Wat is dit verschijnsel? Als ik bv mijzelf inpraat van geen reactie krijgen, dan krijg ik het niet.
Of als ik mijn neus dichtknijp. Het is dus niet zo dat ik allergisch ben.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kokhalzen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hartelijk dank!! Na al die jaren weet ik eindelijk wat er mis is!

Antwoorden (1)

De medische term daarvoor is kokhalsreflex. Het is op zich een natuurlijk verdedigingsmechanisme dat het lichaam beschermt tegen verstikking in vreemde voorwerpen. Maar bij sommige personen werkt dat mechanisme op momenten dat het niet nodig of zelfs ongewenst is (bijvoorbeeld bij tandartsbezoek), terwijl het bij twee derde van de gezonde mensen helemaal niet optreedt.

De kokhalsreflex wordt getriggerd door een combinatie van psychologie en fysiologie. Soms speelt het psychologische aspect een grotere rol dan het fysische.
Amadea