Hoe lang blijft pijn aan stuitje aanhouden?

De laatste tijd heb ik veel gezeten, maar net niet in de goede houding. Hierdoor heb ik last van mijn stuitje gekregen. Door mijn zithouding aan te passen zou volgens mij de pijn uiteindelijk weg moeten gaan. Ik probeer al twee weken mijn stuitje te 'ontlasten' maar het heeft tot nu toe nog weinig resultaat. Ik vroeg mij daarom af hoelang het ongeveer zal duren voordat de pijn verdwenen is. Ik weet dat dat verschilt per persoon dus ik ben ook meer opzoek naar een soort richtlijn (weken, maanden, jaren).
Hopelijk kan iemand mij verder helpen!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

De meeste gevallen van een pijnlijk stuitje als gevolg van een trauma, is binnen enkele weken na de verwonding hersteld met de juiste medische behandeling. Soms is er sprake van chronische pijnklachten, ondanks de juiste medische behandeling.
fremar
5 jaar geleden
Jouw stuitje geeft pijn door overbelasting, zeg je.
Dat kan heel goed.
Het vervelende is, dat mensen met een pijnlijk stuitje, vaak de hele tijd verschuiven tijdens het zitten. Hierdoor kan het stuitje niet genezen.
Als ik jou was, zou ik sowieso gaan zitten op een opgeblazen zwemband. Het stuitje wordt dan echt ontlast. Zitten op een zacht kussen etc doet namelijk te weinig voor het stuitje.
Als je merkt dat de klachten over een week of twee dan nog niet verminderd zijn of juist verergeren, ga dan naar de huisarts.
Het vlies rond het stuitje kan namelijk door overbelasting ontstoken raken. Door alleen te ontlasten, los je het probleem dan vaak niet op. Dan heb je toch iets nodig met ontstekingsremmers of cortisonen.
Ik ga er geen bron bij doen, want die verwijzen allemaal naar de 'engste' dingen.
Beterschap!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als de klachten aan het stuije niet zijn veroorzaakt door een trauma dan zijn de pijnklachten klachten vaak uitstralende pijn (referred pain) van de onderrug of bekken. Dit lijkt passend bij je verhaal aangezien veel en lang zitten erg belastend is voor je rug en bekken. Vandaar dat ik kan adviseren om de komende tijd veel te bewegen (fietsen naar werk, even opstaan en lopen, wandelen). Als dit werkt dan zijn de klachten mogelijk vanuit het bekken of onderrug.

Mocht dit echter niet helpen, dan kan ik adviseren om naar een fysiotherapeut te gaan.