Wat is het verschil tussen een mediale en lumbaal hernia?

Vandaag bij neuroloog geweest en deze zegt er een mediale hernia is en daardoor advies om niet te opereren in tegenstelling tot een lumbaal hernia. Ik snap dit niet zo goed

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (1)

Een hernia kan overal in het lichaam voorkomen. Het is een uitstulping in het lichaam, die niet hoort. Een liesbreuk is ook een voorbeeld van een hernia.
Jij hebt het over een hernia in de rug. De uitstulping zit dan tussen de tussenwervelschijven.
Dit noemen ze ook een HNP.
De meeste rughernia's zitten in het onderste deel van de rug. Tussen L1 en L5, de lumbale wervels. Verder komen er ook relatief veel nekhernia's voor. In de rest van de rug zijn hernia's uitzonderlijker.
Nu kan het best zijn dat jouw hernia wel tussen L1 en L5 zit. Dit zegt puur iets over de hoogte van de hernia. Maar dit hoeft dus niet!
Mediaal, wil alleen maar zeggen dat de hernia aan de andere kant uitpuilt, dus niet naar achteren, maar naar voren.

Een rughernia wordt sowieso niet meteen geopereerd. Alleen als de patiënt ernstige uitval krijgt, moet de arts meteen ingrijpen, omdat de zenuwen door de beknelling blijvend schade kunnen oplopen.
Denk aan iemand die door de rughernia niet meer kan plassen. Als je dan niet ingrijpt, kan iemand blijvend incontinent worden met plassen.
Denk ook aan iemand die totaal geen gevoel meer heeft in een been en het been niet meer kan belasten. Dan kan iemand blijvend invalide worden.

Artsen wachten dus liever af, omdat ongeveer 80% van de patiënten spontaan geneest, met bijvoorbeeld blijven bewegen, fysiotherapie, pijnstillers ed.

https://www.gezondheidsnet.nl/rugpijn/16-vragen-over-een-rughernia
Toegevoegd op 11 april 2019 11:59: bron