Hoe kom ik van mijn dichte neus af bij slapen gaan? Ik ben allergisch voor huisstofmijt

Ik ben allergisch voor huisstofmijt en heb daarvoor ook een neusspray. Overdag heb ik geen last van m'n neus, maar savonds kan ik nauwelijks slapen zonder (normale) neusspray. Heb dit probleem al een hele tijd nu. Raam open zetten of kussen hoger leggen helpen beide niet. Kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Mag ik aannemen dat je al van die speciale matras(beschermer) en kussens hebt? Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik hoorde al wel dat er van dat anti-allergie beddengoed bestaat.

Als je er in de dag geen last van hebt maar in bed wel. Kan het zijn dat er nog iets in de kamer staat waar huisstofmijt graag in zit? Als je dat uit je kamer haalt kan het ook een groot verschil maken.

Wat ook kan helpen zijn de tips als geen dekbedden, minstens wekelijks vloer kuisen, gordijnen wassen, niet roken, bed open laten overdag, geen elektronica in de kamer,...
Maar die zijn vooral als voorkomen

Jij hebt al last in je neus.
Artsen gaan als de klachten van een allergie te erg zijn soms wel eens over op een symptomatische therapie.
Werkt dat niet, dan gaan ze soms over tot immunotherapie.

Vier tips tegen allergielast in de nacht vond ik online. Ik schrijf ze in de volgorde gewoon over. Sommige ervan heb je al getest maar ik hou de lijst correct.
Platter liggen is meer last
Te veel stof in de kamer
Huisdier slaapt bij je
Hangt nog aan jou ( douchen voor slapengaan )
5 jaar geleden
- Zorg dat je hoofd 's nachts hoger ligt.
- Eventueel zout water (b.v. Etos .. zout neusspray) in je neus sprayen (is volstrekt onschadelijk).
5 jaar geleden
Ui
In grove stukken gesneden naast je hoofdkussen op nachtkastje, dat helpt.
Beter geen neusspray gebruiken.

Pepermuntolie
Wrijf op iedere hand één druppel uit over de binnenkant van je handen. Snuif dit verschillende keren goed met de neus op.
en/of
Enkele druppels op je hoofdkussen / shirt geven je neus weer ruimte voor lucht.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Rieneke1
5 jaar geleden
Pepermuntolie geeft idd weer lucht. Vetvlekken op je kussen of shirt zijn echter niet zo prettig. Oplossing is gastendoekje met enkele druppels olie naast je kussen.
Allereerst, je kunt de problemen verlichten, niet oplossen.
(Mijn dochter en ik hebben het ook).

Zorg dat jouw slaapkamer zoveel mogelijk stofvrij is: geen vloerbedekking, maar zeil of laminaat etc. Haal gordijnen weg, want dat zijn echte stofnesten, maar kies bijvoorbeeld voor een verduisterd rolgordijn. Het beddengoed: gebruik geen deken, maar een dekbed. Zorg dat het dekbed en hoofdkussen anti-allergisch zijn. Ik weet niet of je molton in bed hebt; ook meteen verwijderen, zijn ook stofnesten. Dan heb je alles zoveel mogelijk stofvrij gemaakt.

Zorg dat je de slaapkamer goed schoon houdt. Het is handiger als je niet veel spullen in de kamer hebt staan. Indien je dat wel hebt, stop het dan in dichte kasten. Houd de vloer ook schoon.
Je beddengoed moet je wassen op 60 graden. Doe je dit op 40 graden, dan dood je de huisstofmijt niet. De kleuren worden er inderdaad niet mooier van.
Was ook geregeld het dekbed en het hoofdkussen.
Het speciale beddengoed dat er bestaat, vind ik niet prettig. Hier in huis hebben we het verwijderd.

Overdag gaat het goed, zeg je. Als je gaat liggen niet. Dat heeft inderdaad ook met de positie te maken. Je gebruikt al een speciale neusspray (cortisonen?). Als je gaat slapen, gebruik je ook andere spray, zeg je (otrivin?). Als je veel last hebt, gewoon gebruiken. Ik weet de waarschuwingen van 5 dagen gebruik etc. Maar de kno-arts zegt ook, dat het continu dichtzitten van de neus schadelijker kan zijn (ontsteken, littekenweefsel, vergroeien). Maak je daar echt niet te druk om.
Wat ook echt helpt is, om soms een tabletje antihistamine te slikken. Dit krijg je gewoon op recept. Verder helpt het enorm om antisnurk-strips te gebruiken. Deze zorgen echt voor een betere luchtstroming in de neus.

Bij mijn dochter hebben ze een aantal maanden geleden de neusschelp verkleind. Gewoon poliklinisch. Het stelde niks voor. Het heeft enorm goed geholpen. Dit doen ze nog niet in alle ziekenhuizen. Dit doen ze tegenwoordig eerder dan immunotherapie etc. Daar zit je namelijk lange tijd aan vast.

Succes!